Zdjęcie: Pixabay
16-01-2024 09:55
Jak podały media ukraińskie, liczba przekroczeń granicy Polski pojazdami z ukraińską rejestracją w okresie styczeń-listopad 2023 r. wyniosła 362,3 tys. i była 2,7 razy większa niż liczba przekroczeń pojazdów z polską rejestracją. Pojazdy z Polski przekraczały granicę 132 tysięcy razy.
„W stosunku dwukierunkowych przewozów handlowych pomiędzy krajami przewoźnicy polscy zajmują 33%, a ukraińscy – 67%. Przed inwazją na pełną skalę stosunek przewoźników polskich do ukraińskich kształtował się na poziomie 40% i 60%. odpowiednio” – podało Ministerstwo Odbudowy. Zwiększyła się liczba przewozów pojazdami z rejestracją ukraińską, a z polską - spadła pod wpływem trendów ukształtowanych w warunkach inwazji na pełną skalę – wyjaśniło Ministerstwo Odbudowy.
„Główną przyczyną wzrostu liczby transportów realizowanych przez ukraińskie firmy jest reakcja na skutki rosyjskiej agresji. Przewozy paliw, towarów humanitarnych i wojskowych stanowią około 20% ogólnej struktury wszystkich transportów” – powiedział. Wicepremier ds. Odbudowy Ołeksandr Kubrakow.
Jednocześnie ukraińscy przewoźnicy obsługują przewozy na terenie całej Ukrainy. Przewożą towary do Charkowa, Odessy, Zaporoża i innych rejonów przygranicznych, do których ze względów bezpieczeństwa w większości nie obsługują przewoźnicy międzynarodowi. Minister podkreślił, że nie ma to krytycznego wpływu na rynek przewozów dwustronnych z Polską, a umowa o „transporcie bezwizowym” wywarła pozytywny wpływ na wszystkie strony porozumienia, co potwierdziła Komisja Europejska.
Dla porównania w 2022 r. liczba przejazdów pojazdów z rejestracją ukraińską wyniosła 307,3 tys. – 1,7 razy więcej niż z polską. W 2021 roku było ich 228,6 tys. – 1,2 razy więcej niż w przypadku Polski. Jak podało Ministerstwo Odbudowy, w 2022 r. liczba przekroczeń granicy pojazdów z rejestracją ukraińską wzrosła o 26% w porównaniu do roku poprzedniego, do 307,38 tys.Ministerstwo Odbudowy wyjaśniło także, że strona ukraińska jest w stałym kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury RP w kwestiach równowagi na rynku transportowym i zapobiegania blokadom.