Zdjęcie: Pixabay
01-07-2024 11:41
Litewski operator energetyczny Litgrid opublikował informację, że ze studium wykonalności przepływów mocy i dynamiki wynika, iż lądowe połączenie międzysystemowe prądu przemiennego Harmony Link między Litwą a Polską może być realną techniczną alternatywą dla morskiego połączenia HVDC. Warto jednak zauważyć, że wnioski studium podkreślają znaczenie dokończenia projektów infrastrukturalnych m.in. Rail Baltica.
Przypomnijmy, że w grudniu minionego roku, Unia Europejska zawarła porozumienie na wysokim szczeblu, na mocy którego kabel łączący Litwę z Polską zostanie zbudowany na lądzie zamiast kablem podmorskim. Litewski dystrybutor sieci Litgrid podpisał umowę ze swoim polskim odpowiednikiem PSE prawie pięć lat temu, z zamiarem rozpoczęcia prac nad Harmony Link w 2023 roku i zakończenia ich w 2025 roku. Jednak w kwietniu 2023 roku Litgrid i PSE anulowały przetargi morskiego połączenia HarmonyLink HVDC ze względu na znaczny wzrost cen kabli i stacji przekształnikowe, ale także co było równie istotne, na większe bezpieczeństwo takiego połączenia w porównaniu do podatnego na działania sabotażu podwodnego, kabla podmorskiego.
Studium zostało wykonane przez Instytut Energetyki, Oddział w Gdańsku, na zlecenie litewskich, polskich, łotewskich i estońskich operatorów systemów przesyłowych (OSP). Wyniki obliczeń pokazują, że wdrożenie Harmony Link jako lądowego rozwiązania technicznego zapewnia porównywalną stabilność połączonych systemów i można uznać, że działa co najmniej na tym samym poziomie lub lepiej niż morskie połączenie międzysystemowe.
Połączenie lądowe składałoby się z linii przesyłowej pomiędzy zrekonstruowanymi podstacjami Gižai (na Litwie) i Ełk (w Polsce). Linia lądowa potencjalnie częściowo wykorzystywałaby istniejącą i planowaną infrastrukturę drogową (Via Baltica) i kolejową (Rail Baltica) między Polską a Litwą. Decyzja w sprawie konkretnego podejścia technicznego do realizacji połączenia międzysystemowego Harmony Link spodziewana jest do końca 2024 roku.