Zdjęcie: Pixabay
08-09-2025 10:19
Na Zakarpaciu uruchomiono pierwszą w Ukrainie linię kolejową o europejskim rozstawie torów 1435 mm, łączącą Użhorod z Czopem. To wydarzenie otwiera nowy rozdział w integracji ukraińskiej infrastruktury z systemem transportowym Unii Europejskiej, ponieważ do tej pory kraj funkcjonował głównie w oparciu o szerszy, postsowiecki standard 1520 mm. Dzięki nowemu odcinkowi możliwe stało się uruchomienie bezpośrednich połączeń pasażerskich z Bratysławą, Koszycami, Budapesztem i Wiedniem, a Użhorod stał się pierwszym ukraińskim miastem obwodowym z takim dostępem.
Budowa linii o długości 22 kilometrów rozpoczęła się w sierpniu 2024 roku i zakończyła dokładnie rok później. Koszt inwestycji wyniósł 1,3 miliarda hrywien, z czego połowę pokrył grant Connecting Europe Facility, a drugą połowę kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego. W ramach projektu nie tylko ułożono nową eurokolej, ale także wyremontowano most i zmodernizowano infrastrukturę techniczną. Pierwsze kursy ruszą 12 września 2025 roku, a bilety można kupić już od 5 września. Rozkład przewiduje m.in. poranny wyjazd z Użhorodu o 8:09 i przyjazd do Bratysławy po godzinie 18, a także trasę Użhorod–Budapeszt–Wiedeń z przyjazdem do stolicy Austrii o 17:20. Powrotne połączenia zaplanowano tak, by umożliwiały wygodne przesiadki w Budapeszcie i Bratysławie.
Nowa linia nie zastępuje dotychczasowych szerokich torów, lecz biegnie równolegle do nich, co pozwala na elastyczne wykorzystanie infrastruktury zarówno dla ruchu krajowego, jak i międzynarodowego. Jeszcze w tym roku rozpocznie się proces elektryfikacji, a w budżecie na 2025 rok przewidziano na ten cel 128 milionów hrywien. Kolejne inwestycje zakładają przedłużenie eurokolei w kierunku Lwowa oraz budowę odcinka Skniłów–Mościska-2, co stworzy bezpośrednie połączenie z Polską i otworzy Ukrainie pełniejszy dostęp do sieci europejskiej. Na te cele Bruksela przyznała już 76 milionów euro.
Władze podkreślają, że projekt został zrealizowany szybciej, niż przewidywał harmonogram, mimo trwającej wojny. Prezes „Ukrzaliznyci” Ołeksandr Percowski zwrócił uwagę, że jego powodzenie „udowodniło zdolność Ukraińców do realizacji ambitnych planów integracyjnych, a zainwestowane środki szybko przełożyły się na realny efekt dla pasażerów”. Co więcej, wprowadzenie nowego rozkładu jazdy umożliwi skoordynowanie kursów z nocnymi pociągami krajowymi, co pozwoli np. na podróż z Kijowa do europejskich stolic bez konieczności przesiadek na granicy.
Eurokolej na odcinku Użhorod–Czop to nie tylko symboliczne przybliżenie Ukrainy do Unii Europejskiej, ale także praktyczny krok w stronę zmniejszenia barier transportowych i zwiększenia mobilności obywateli. Projekt ten staje się początkiem szerszego procesu, który w nadchodzących latach ma przekształcić ukraińską kolej w integralną część europejskiej sieci.