Zdjęcie: Flickr
20-09-2021 15:20
Oprócz autobusów elektrycznych, tallińskie przedsiębiorstwo miejskiego transportu publicznego Linnatranspordi AS (TLT) zamierza w ciągu kilku lat wykorzystywać na tallińskich trasach autobusy wodorowe. Firma planuje również rozwój sieci stacji tankowania wodoru.
"Jeśli wniosek wysłany do unijnego funduszu innowacji się powiedzie i zostanie on zaakceptowany, mamy nadzieję, że autobusy wodorowe będą mogły służyć pasażerom za kilka lat" - powiedział członek zarządu TLT Lennart Viikmaa.
Koszt jednego autobusu wodorowego wynosi 600.000-650.000 euro, a TLT planuje zakup około 200 pojazdów. Oprócz środków unijnych, muszą zainwestować sami, ponieważ fundusz pokryje do 60 procent kosztów. "Zainicjowanie takiego zielonego zwrotu i wdrożenie wykorzystania technologii wodorowych opiera się na finansowaniu ze strony państwa i UE" - zauważył Viikmaa.
TLT przedstawiło przed laty plan, zgodnie z którym do 2035 r. transport publiczny w Tallinie miałby stać się bezemisyjny. Pierwszym celem tego planu jest, aby do 2025 r. po ulicach Tallina nie jeździł ani jeden autobus z silnikiem diesla. Obecnie 200 autobusów gazowych obsługuje trasy w Tallinie, a firma planuje zakup kolejnych 150 w przyszłym roku.
W ramach planu do tej pory TLT przetestowało także pięć różnych modeli autobusów elektrycznych – Mercedes-Benz eCitaro, Solaris Urbino, Yutong U12, Solaris Urbino 18 electric oraz 12-metrowy autobus MAN. „Testowane autobusy mogą przejechać 150-425 km na jednym ładowaniu, więc wszystkie testowane autobusy wydają się odpowiednie do użytku w warunkach Tallina” – powiedział Viikmaa.
Viikmaa powiedział też, że firma zamierza podążać za trendami w Europie, które w ciągu ostatnich kilku lat były świadkiem przejścia na korzystanie z autobusów elektrycznych. „Europejska innowacja elektryczna charakteryzuje się tym, że 75 procent z 5087 autobusów elektrycznych wykorzystywanych w Europie w latach 2012-2020 wyjechało na ulice w ciągu ostatnich dwóch lat” – zauważył.