geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Straty kaliningradzkiego transportu w wyniku sankcji UE

Andrzej Widera

07-05-2023 09:00


Według mediów lokalnych, kaliningradzcy przewoźnicy drogowi oszacowali straty wynikające z wpływu unijnych sankcji na 2,3 mld rubli (ok. 123 mln zł) - taka suma miała zostać podana w liście grupy inicjatywnej skierowane do Aleksandra Posziwaja wiceministra transportu Federacji Rosyjskiej. W dokumencie czytamy, że sankcje doprowadziły do ​​wzrostu kosztów transportu między obwodem kaliningradzkim a główną częścią Rosji „o ponad 200%”, koszt użytkowania jednego pojazdu wzrósł o prawie 239 tysięcy rubli. Jednocześnie wykorzystanie floty ciężarówek spadło o 60%.

"Przebieg pojazdów zmniejszył się z następujących powodów: zmniejszenie wolumenu przewozów towarowych, przestoje związane z zamknięciem przejść granicznych. Zauważalnie wzrosły też ceny części zamiennych i amortyzacja pojazdów" - twierdzą przewoźnicy, którzy propagandowo żalą się też na powolną pracę litewskich organów celnych podczas przekraczania granicy, co zresztą wynika z ponawianych prób tak przemytu, jak i obchodzenia obowiązujących sankcji, co zgłaszają z kolei służby litewskie. Niektóre firmy musiały ponieść koszty ponownej rejestracji działalności w związku z wprowadzonym przez Litwę zakazem używania wynajętych pojazdów do transportu międzynarodowego.

W liście czytamy również, że średni krańcowy zysk na samochód w 2021 roku wyniósł 113 000 rubli miesięcznie. Od września do grudnia 2022 r. spadł do 91,5 tys. rubli, a w I kwartale 2023 r. do 63,5 tys. rubli. Przewoźnicy twierdzą, że po wprowadzeniu sankcji tylko w 2022 r. branża poniosła straty w wysokości 842,8 mln rubli, w pierwszym kwartale 2023 r. kaliningradzki biznes transportowy stracił 1,45 mld rubli. Wcześniej grupa przewoźników wystąpiła już do Ministerstwa Transportu z prośbą o udzielenie pomocy dla branży na szczeblu federalnym. Co ciekawe, wspiera ich rząd obwodu kaliningradzkiego.

Warto przy tym zauważyć, że za część problemów odpowiadają sami przewoźnicy. W ramach cięć kosztów opłat celnych rejestrowali ciężarówki dla obsługi tranzytu do obwodu. W efekcie, takie ciężarówki zazwyczaj kursowały między Kaliningradem a Europą Zachodnią, a ten kierunek jest obecnie zamknięty. Według firm, obecnie w regionie z tego powodu stoi około 4000 ciężarówek, gdyż o ile mogą wykonywać tranzytowe przewozy ładunków między Kaliningradem a głównym terytorium Rosji przez Litwę i Łotwę, to jednak przewozy kabotażowe w samej Rosji są dla nich zabronione.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024