Zdjęcie: err.ee
12-06-2024 09:12
Łotewski rząd chce znaleźć rozwiązania umożliwiające pełne włączenie Rygi zarówno od strony południowej, jak i północnej, już w pierwszej fazie projektu „Rail Baltica” – poinformowało Ministerstwo Transportu. Za zadanie priorytetowe uznano skomunikowanie Rail Baltica z Rygą. Oznacza to, że Rail Baltica chce włączyć połączenie z Rygą i obwodnicę w Kircholmie (Salaspils) do planu realizacji pierwszej fazy. Należy przypomnieć, że jeszcze wczoraj zarządcy projektu przyznali, że ze względu na koszty pierwszego etapu, połączenie z Dworca Centralnego do Upesleiai, gdzie obwodnica Rygi ma być połączona z główną linią, nie zostanie zbudowane.
Koszt pierwszego etapu wynosi obecnie 6,4 mld euro. Rząd nie podjął jeszcze decyzji w sprawie finansowania, a Ministerstwo Transportu przygotuje oddzielny raport. Tymczasem wczoraj, po kilku godzinach dyskusji, rząd ostatecznie przeanalizował raport informacyjny na temat realizacji projektu Rail Baltica przygotowany przez Ministerstwo Transportu. Raport został omówiony w zamkniętej części spotkania i nie jest jeszcze opublikowany.
Po zakończeniu posiedzenia rządu premier Evika Siliņa powiedziała dziennikarzom, że "rząd, Ministerstwo Transportu i projektanci byli przekonani, że projekt ten zostanie zrealizowany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej", ale nie będzie to możliwe, ponieważ projekt kosztował cztery razy więcej. Dlatego należy znaleźć pieniądze na jego sfinansowanie i wyjaśnić opinii publicznej korzyści płynące z tego ogromnego projektu." - mówiła premier.
Rząd postanowił również o sporządzeniu protokołu ustaleń do końca czerwca o niezbędnym finansowaniu prac budowlanych na dworcu centralnym w Rydze i na lotnisku, a także decyzję o opracowaniu i przedłożeniu rządowi propozycji zmian w ustawie realizacyjnej projektu „Rail Baltica” do 1 września br. Rząd wsparł także wdrożenie scentralizowanego modelu zarządzania „Rail Baltica” i powołanie do 1 lipca łotewskiej grupy zarządzającej oraz powstanie protokołu ustaleń dotyczący kontynuowania negocjacji w sprawie poprawy zarządzania infrastrukturą z Litwą i Estonią.
Koszt pierwszej fazy projektu w krajach bałtyckich szacowany jest na ponad 15 miliardów euro. To 2,6 razy więcej niż pierwotnie planowano dla projektu z podwójnym torem. Łotwie udało się dotychczas pozyskać na projekt około miliarda euro, ale pierwsza faza łotewskiego odcinka będzie kosztować około 6,4 miliarda euro. Oznacza to, że do pozyskania pozostało jeszcze ponad pięć miliardów euro – są to zarówno fundusze europejskie, rządy, jak i pomoc prywatnych inwestorów. Należy przypomnieć także, że po ostatnich zawirowaniach z niedoszacowaniem kosztów projektu, powstać ma Komisja Śledcza w Saeimie.