Zdjęcie: Pixabay
22-01-2025 13:26
Grupa ekspertów z trzech krajów bałtyckich opracowuje model zarządzania infrastrukturą „Rail Baltica”, którego celem jest zapewnienie sprawnej organizacji międzynarodowych operacji po zakończeniu budowy europejskiego toru. Model ten stanowi innowację w branży kolejowej Europy, gdzie dotychczas nie istniał uproszczony sposób świadczenia usług przewozowych na poziomie międzynarodowym. Projekt zakłada utworzenie wspólnego szlaku przez wszystkie trzy kraje bałtyckie. „Rail Baltica” jest kluczowym projektem infrastrukturalnym, który połączy Litwę, Łotwę i Estonię z Europą Środkową i Zachodnią, a jego realizacja zapewni integrację regionu, poprawi mobilność cywilną i wojskową. Całkowita długość trasy „Rail Baltica” w krajach bałtyckich wyniesie 870 km: na Litwie – 392 km, na Łotwie – 265 km, w Estonii – 213 km.
Grupa ekspertów składa się z przedstawicieli zarządców infrastruktury kolejowej w każdym z krajów – „LTG Infra” w Litwie, „Rail Baltic Estonia” w Estonii oraz tymczasowego zarządcy w Łotwie, „Eiropas Dzelzceļa Līnijas”. Specjalny format współpracy zarządców tej infrastruktury został zainicjowany w 2020 roku. Jego celem jest stworzenie modelu, który zapewni otwarty dostęp do rynku infrastruktury „Rail Baltica” dla uczestników rynku transportowego. Chodzi o to, aby przewoźnicy działający w ramach projektu „Rail Baltica” nie musieli zmagać się z różnicami wynikającymi z granic między krajami. Obecnie przewoźnicy ubiegają się o pozwolenie na przekroczenie granicy u każdego zarządcy infrastruktury, a zasady różnią się w zależności od kraju. Nowy model ma zapewnić jednolite warunki dla przewoźników i uprościć procedury administracyjne.
W 2024 roku uzyskano wsparcie techniczne od Komisji Europejskiej, co pozwoli na opracowanie wspólnej metodologii wdrażania projektu „Rail Baltica”. Partnerstwo z konsultantami zewnętrznymi pomoże w tworzeniu wspólnego modelu finansowania infrastruktury oraz opracowaniu systemu funkcjonalnego i instytucjonalnego, w tym kwestii dotyczących dep, terminali towarowych i stacji pasażerskich.
Stworzenie nowego modelu zarządzania infrastrukturą kolejową pozwoli na poprawę konkurencyjności i ułatwi przewoźnikom świadczenie usług w sposób sprawny i efektywny. Dzięki temu poprawią się usługi publiczne, a sieć kolejowa będzie bardziej zintegrowana, co jest zgodne z celami Unii Europejskiej. Warto przy tym nadmienić, że w minionym tygodniu, zgodnie z zasadą rotacji, nowym przewodniczącym rady nadzorczej spółki RB Rail został Arenijus Jackus, szef Rail Baltica na Litwie. Zgodnie z umową akcjonariuszy wspólnej trójbałtyckiej spółki „RB Rail” struktura rotacyjna w zarządzaniu, która zapewnia równą reprezentację Litwy, Łotwy i Estonii we wspólnej spółce, jest kontynuowana. Rada Nadzorcza spółki składa się z 6 członków, których kadencja trwa 3 lata każdy, 2 przedstawicieli powoływanych są przez inne państwa. Państwa członkowskie regularnie zmieniają prezydencje, co odzwierciedla model zarządzania opartego na współpracy.