Zdjęcie: err.ee
19-07-2024 08:20
Dodatkowe 1,2 mld euro dofinansowania ze środków UE zostanie przeznaczone na wdrożenie i budowę projektu Rail Baltica, który docelowo połączy Tallin z granicą polską. Wraz ze współfinansowaniem krajowym z trzech krajów bałtyckich, dostępne finansowanie wzrośnie o 1,5 mld euro
Z dodatkowych środków Estonia otrzyma około 370 mln euro, Łotwa 346 mln euro, a Litwa 458 mln euro. Szacuje się, że pierwsza faza projektu, którego celem jest budowa linii kolejowej dużych prędkości Rail Baltica we wszystkich trzech krajach bałtyckich, łączącej się z Polską, do 2030 r., będzie kosztować 15,3 mld euro.
Na Łotwie środki te zostaną wykorzystane do realizacji priorytetowych działań – budowy 27-kilometrowej głównej trasy Misa-Łotwa-granica litewska. Współfinansowanie zostanie również zapewnione na przeniesienie gazociągu między Vangaži i Misa, budowę punktu połączenia wysokiego napięcia Iecava oraz plac budowy Skulte, który będzie służył jako baza logistyczna budowy dla północnego odcinka łotewskiej głównej trasy w kierunku Estonii. Oczekuje się, że w 2024 r. powstanie około 15% głównej linii Rail Baltica łączącej kraje bałtyckie.