Zdjęcie: Wikipedia
27-11-2024 13:40
Rząd Łotwy omówił na dzisiejszym posiedzeniu projekt Rail Baltica, ale nie zdołał w pełni rozpatrzyć raportu Ministerstwa Transportu dotyczący stanu obecnego całego projektu. Ustalono jednak, że należy ograniczyć koszty i że Ryga nie znajdzie się na priorytetowej trasie. Przypomnijmy, że to właśnie kwestia dojazdu do stolicy kraju oraz połączenia z terminalem lotniska, była głównym problemem łotewskiego odcinka oraz związanych z tym wydatków.
Rząd wstępnie zgodził się na budowę linii kolejowej o europejskim rozstawie torów (1435 mm) od granicy z Litwą do granicy z Estonią, zaczynając od odcinka Litwa-Misa, i kontynuowanie prac w miarę dostępności funduszy.Priorytetem jest budowa pojedynczego toru między Litwą a Estonią oraz zapewnienie połączenia europejskim standardem torowym z jedną z międzynarodowych stacji w Rydze (Dworzec Centralny lub lotnisko).
Rząd zgodził się na budowę priorytetowego odcinka Rail Baltica w rozstawie 1435 mm od granicy z Litwą przez Misę do granicy z Estonią. Zgoda dotyczy także minimalnego ukończenia prac przy stacjach Ryga Centralna i Lotnisko, aby mogły obsługiwać istniejące pociągi o rozstawie 1520 mm, oraz połączenia Lotniska Ryga ze stacją Imanta w celu integracji lotniska z siecią kolejową przed zakończeniem budowy linii europejskiej. To oznacza, że w najbliższych latach pociągi dużych prędkości Rail Baltica nie dotrą do stolicy Łotwy. Pasażerowie będa mogli podróżować z ryskich stacji międzynarodowych do linii Rail Baltica istniejącymi pociągami.
Raport przewiduje budowę czterech regionalnych stacji, punktów utrzymania infrastruktury w Ekawie (Iecava) i Skulte oraz terminalu towarowego w Kircholmie (Salaspils). Koszt pierwszego etapu szacowany jest na 4,5 miliarda euro, z czego prace na międzynarodowych stacjach w Rydze wyniosą 875 milionów euro, a infrastruktura dodatkowa 133 miliony euro.