Zdjęcie: Pixabay
15-11-2022 11:24
Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych Estonii przesłało do partnerów projekt zmian w ustawie o języku i ustawie o transporcie publicznym w celu zgłoszenia uwag.Projekt zmian dotyczy m.in. wymogów językowych dla kurierów, reklamy dźwiękowej w centrach handlowych, wymogów językowych dla znaków towarowych w językach obcych, wymogów językowych dla adresów internetowych instytucji państwowych i samorządowych oraz wymogów języka estońskiego dla instytucji publicznych.
Według ministerstwa, zmiany mają na celu wzmocnienie pozycji języka estońskiego jako oficjalnego języka państwa oraz zwiększenie jego widoczności w sferze publicznej. Tõnis Lukas, minister edukacji i badań naukowych, zauważył, że ustawa o języku musi zostać dostosowana do zmian zachodzących w społeczeństwie. "Język estoński musi być głównym językiem informacji i komunikacji w Estonii, i to w każdej dziedzinie" - powiedział minister Lukas.
Poprawka ograniczy ilość obcojęzycznych reklam dźwiękowych. Udział obcojęzycznych reklam dźwiękowych nie może przekraczać 20 procent całkowitej ilości reklam dźwiękowych, czyli co najmniej 80 procent reklam dźwiękowych musi być w języku estońskim. Obecnie udział estońskojęzycznej reklamy audialnej wynosi jedną trzecią. Zgodnie z projektem ustawy, nazwy domen internetowych organów państwowych i samorządowych muszą być w języku estońskim, a w adresach e-mailowych pracowników można używać wyłącznie estońskich słów i skrótów.
Ustawa o transporcie publicznym będzie wymagała od taksówkarzy udowodnienia znajomości języka estońskiego przed wydaniem karty usług oraz okazania odpowiedniego dokumentu. Projekt określa również obszary, w których naruszenie zasady języka pisanego może być zagrożone karą grzywny. W mocy pozostaną kary za naruszenie zasad pisania w języku urzędowym oraz za naruszenie zasad transkrypcji nazwisk. Nowelizacja usuwa możliwość karania w przypadkach, gdy przestrzeganie normy języka pisanego nie jest obowiązkowe, ale musi wynikać z dobrych praktyk stosowania języka (np. znaki i ogłoszenia w miejscach publicznych, reklama zewnętrzna, media).