geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Następne problemy królewieckiego "Awtotora"

Andrzej Widera

06-02-2025 10:55


Kolejne niepokojące informacje dla jednego z największych pracodawców w obwodzie królewieckim, holdingu samochodowego "Awtotor", zamieściły media lokalne. Przypomnijmy, że istotną "kroplówką" dla ratowania holdingu przed zamknięciem, a tym samym przed utratą pracy przez mieszkańców,  stały się umowy z chińskimi markami dotyczące montażu samochodów z przywożonych do regionu podzespołów. Jednak mimo szumnych zapowiedzi, trudności logistyczne i sankcje spowodowały niższy wolumen montażu, który w 2023 roku sięgnął zaledwie 25% "produkcji" sprzed 2022 roku.

W minionym miesiącu, media informowały o wycofaniu się ze współpracy z "Awtotorem" kluczowej rosyjskiej spółki dealerskiej, która miała sprzedawać montowane w regionie samochody marek BAIC i Kaiyi. Według tych doniesień, w 2024 roku w Rosji sprzedano nie więcej niż 10 tysięcy samochodów tych marek.

Tymczasem dzisiaj, media lokalne podały, że sprzedaż chińskiej marki samochodów SWM, montowanych w „Awtotorze”, wyniosła w 2024 roku zaledwie około 1,7 tys. pojazdów. Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2023 roku był minimalny i wyniósł zaledwie 2%. Najpopularniejszym modelem okazał się crossover SWM G01F, którego sprzedano około 1,46 tys. sztuk. Według doniesień ekspertów, istnieje realne ryzyko wycofania się marki SWM z rynku rosyjskiego. Jego zdaniem samochody tej marki nie zyskały szerokiego zainteresowania wśród rosyjskich klientów – nie były ani lepsze, ani gorsze od innych chińskich aut, ale konsumenci nie zostali przekonani do ich specyfiki, a sama marka pozostaje mało rozpoznawalna. Co więcej, wycofanie z rynku rosyjskiego dotyczyć ma również Kaiyi.

Mimo to holding „Awtotor” nie zamierza rezygnować z montażu SWM. Obecnie w Królewcu montowany jest model SWM G05, a w planach mają być podobno montowane również modele G01 i G01F. Na 2025 rok przewidziano montaż ich zmodernizowanych wersji, które trafią do sprzedaży w lipcu. Media dodają, że problemem stają się również kłopoty prawne spółek dealerskich szefa holdingu, Władimira Szczerbakowa, które zmagają się z pozwami na łączną kwotę miliarda rubli. Według doniesień, „Awtotor” pierwotnie planował wyprodukować w 2024 roku 3,5 tys. samochodów marki SWM, jednak potwierdził utratę kluczowego partnera w tym projekcie – moskiewskiego dealera „Obuchow Motors”. Według rocznego raportu, w 2023 roku zakład wyprodukował około 3,8 tys. pojazdów SWM, co stanowiło 10% całkowitej produkcji firmy.

Jeżeli dodamy do tego pogłębiające się problem z transportem morskim do i z eksklawy, to obraz sytuacji jest dość jasny. Według wczorajszych doniesień, przewoźnicy morscy z Królewca otrzymają dopłaty nie wcześniej niż w drugiej połowie lutego. W 2025 roku na ten cel w rosyjskim budżecie  zarezerwowano 4 miliardy rubli. Środki te mają zostać przeznaczone na zapewnienie preferencyjnych stawek za transport morski 900 tysięcy ton ładunków.  W 2025 roku władze regionalne planowały, aby procedura ta odbyła się do końca stycznia.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024