geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Następne problemy królewieckiego "Awtotora"

Andrzej Widera

06-02-2025 10:55


Kolejne niepokojące informacje dla jednego z największych pracodawców w obwodzie królewieckim, holdingu samochodowego "Awtotor", zamieściły media lokalne. Przypomnijmy, że istotną "kroplówką" dla ratowania holdingu przed zamknięciem, a tym samym przed utratą pracy przez mieszkańców,  stały się umowy z chińskimi markami dotyczące montażu samochodów z przywożonych do regionu podzespołów. Jednak mimo szumnych zapowiedzi, trudności logistyczne i sankcje spowodowały niższy wolumen montażu, który w 2023 roku sięgnął zaledwie 25% "produkcji" sprzed 2022 roku.

W minionym miesiącu, media informowały o wycofaniu się ze współpracy z "Awtotorem" kluczowej rosyjskiej spółki dealerskiej, która miała sprzedawać montowane w regionie samochody marek BAIC i Kaiyi. Według tych doniesień, w 2024 roku w Rosji sprzedano nie więcej niż 10 tysięcy samochodów tych marek.

Tymczasem dzisiaj, media lokalne podały, że sprzedaż chińskiej marki samochodów SWM, montowanych w „Awtotorze”, wyniosła w 2024 roku zaledwie około 1,7 tys. pojazdów. Wzrost sprzedaży w porównaniu do 2023 roku był minimalny i wyniósł zaledwie 2%. Najpopularniejszym modelem okazał się crossover SWM G01F, którego sprzedano około 1,46 tys. sztuk. Według doniesień ekspertów, istnieje realne ryzyko wycofania się marki SWM z rynku rosyjskiego. Jego zdaniem samochody tej marki nie zyskały szerokiego zainteresowania wśród rosyjskich klientów – nie były ani lepsze, ani gorsze od innych chińskich aut, ale konsumenci nie zostali przekonani do ich specyfiki, a sama marka pozostaje mało rozpoznawalna. Co więcej, wycofanie z rynku rosyjskiego dotyczyć ma również Kaiyi.

Mimo to holding „Awtotor” nie zamierza rezygnować z montażu SWM. Obecnie w Królewcu montowany jest model SWM G05, a w planach mają być podobno montowane również modele G01 i G01F. Na 2025 rok przewidziano montaż ich zmodernizowanych wersji, które trafią do sprzedaży w lipcu. Media dodają, że problemem stają się również kłopoty prawne spółek dealerskich szefa holdingu, Władimira Szczerbakowa, które zmagają się z pozwami na łączną kwotę miliarda rubli. Według doniesień, „Awtotor” pierwotnie planował wyprodukować w 2024 roku 3,5 tys. samochodów marki SWM, jednak potwierdził utratę kluczowego partnera w tym projekcie – moskiewskiego dealera „Obuchow Motors”. Według rocznego raportu, w 2023 roku zakład wyprodukował około 3,8 tys. pojazdów SWM, co stanowiło 10% całkowitej produkcji firmy.

Jeżeli dodamy do tego pogłębiające się problem z transportem morskim do i z eksklawy, to obraz sytuacji jest dość jasny. Według wczorajszych doniesień, przewoźnicy morscy z Królewca otrzymają dopłaty nie wcześniej niż w drugiej połowie lutego. W 2025 roku na ten cel w rosyjskim budżecie  zarezerwowano 4 miliardy rubli. Środki te mają zostać przeznaczone na zapewnienie preferencyjnych stawek za transport morski 900 tysięcy ton ładunków.  W 2025 roku władze regionalne planowały, aby procedura ta odbyła się do końca stycznia.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024