Zdjęcie: Pixabay
10-07-2024 10:46
Jak poinformowała w komunikacie LTG Cargo, spółka transportowa Grupy LTG, zakupiła 500 wagonów do przewozu zbóż na Ukrainie. Spółka zakupiła wagony od dwóch ukraińskich producentów – Krukiwskich Zakładów Budowy Wagonów w Krzemieńczuku oraz działającej w obwodzie lwowskim fabryki wagonów Zakładów Doświadczalno-Mechanicznych Karpaty.
Zakupione nowe wagony pozwolą LTG Cargo znacząco zwiększyć możliwości przewozu ładunków – dzięki temu spółka będzie w stanie przewieźć około 1,2 mln dodatkowych ton ładunku rocznie. Pierwsze wagony dotrą na Litwę w ciągu najbliższych kilku miesięcy, a całośc pierwszego etapu zamówienia czyli 300 wagonów dotrze do końca tego roku. Kolejnych 200 wagonów zostanie dostarczonych w 2025 roku.
"Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie rynku na wydajny i zrównoważony transport zbóż w kraju, odnowiony tabor będzie wykorzystywany przede wszystkim do coraz liczniejszych przewozów towarów na terenie kraju oraz do portu morskiego w Kłajpedzie. Transport zboża stanowi obecnie około 13-14 proc. wszystkich wolumenów ładunków i z roku na rok stale rośnie." - czytamy w komunikacie spółki.
„Przenosząc więcej ładunków z dróg na kolej, nie tylko zmniejszymy obciążenie infrastruktury drogowej, ale także zapewnimy, że więcej towarów będzie przemieszczać się jednym z najbardziej ekologicznych sposobów transportu towarów” – powiedziała Eglė Šimė, szefowa LTG Cargo. Dla porównania jednym wagonem przewieziono 2,5 razy więcej zbóż niż ciężarówką: oznacza to, że rocznie zmniejszyłoby się 45 000 przejazdów z transportem zbóż po litewskich drogach. LTG Cargo kupuje coraz więcej części i podzespołów stosowanych w swoich wagonach właśnie od ukraińskich producentów.
W tym kontekście warto zawuażyć, że litewskie Ministerstwo Transportu zaproponowało dzisiaj utworzenie stanowiska attaché ds. transportu przy Ambasadzie Litwy na Ukrainie. Ministerstwo twierdzi, że nowe stanowisko miałoby na celu dywersyfikację litewskiego eksportu usług po utracie ważnych rynków zbytu: rosyjskiego i białoruskiego, pomoc firmom transportowym i logistycznym w znalezieniu nowych dostawców i kierunków importu surowców oraz stworzenie alternatywnych łańcuchów dostaw omijających Rosję i Białoruś. Nowy attaché miałby przyczynić się do rozwoju szlaku transportowego od Bałtyku do Morza Czarnego i Egejskiego przez Ukrainę.