Zdjęcie: Skoda Group
13-02-2025 11:06
Projekt "Rail Baltica" na Łotwie nadal zmaga się z problemami finansowymi i wymaga dodatkowych 62 mln euro na kontynuację prac, głównie wokół lotniska w Rydze i stacji centralnej. Rząd zatwierdził przesunięcie 3,4 mln euro na potrzeby RB Rail, o czym wspominaliśmy niedawno, lecz nadal pozostaje znacząca luka finansowa. Ministerstwo Transportu podkreśla, że bez tych środków mogą pojawić się opóźnienia i konsekwencje prawne związane z zaległymi płatnościami wobec wykonawców.
Aby pokryć część brakujących funduszy, planowana jest redystrybucja 114 mln euro z Funduszu Odbudowy na realizację południowej części stacji centralnej w Rydze, jednak 13,3 mln euro wymaga natychmiastowego prefinansowania. Ministerstwo Finansów analizuje możliwości budżetowe, a władze poszukują dodatkowych źródeł finansowania, w tym ewentualnych oszczędności w innych projektach infrastrukturalnych. Równocześnie trwają rozmowy z Komisją Europejską w sprawie dodatkowego wsparcia. Ministerstwo Finansów poinformowało, że całkowite dodatkowe finansowanie potrzebne na projekt Rail Baltica w tym roku wynosi 62,267 mln euro, co stanowi kwotę o 13,779 mln mniejszą niż prognozowano w połowie grudnia ubiegłego roku.
W celu ograniczenia kosztów projektu rozważa się uproszczenie technicznych rozwiązań, takich jak redukcja liczby barier dźwiękochłonnych i wiaduktów, co może przynieść oszczędności rzędu 400 mln euro. Jednocześnie po rewizji budżetu operacyjnego RB Rail zredukowano jego koszty o 6,2 mln euro, a budżet krajowego realizatora projektu, EDzL, zmniejszono o 25% w porównaniu do poprzedniego roku. Pomimo tych działań, całkowity koszt pierwszego etapu projektu w krajach bałtyckich może sięgnąć 14,3 mld euro, z czego 5,5 mld przypadnie na Łotwę.
Więcej o projekcie Rail Baltica w naszym projekcie Ad rem na Youtube