Zdjęcie: Pixabay
02-02-2025 12:00
Zarząd spółki "RB Rail" wspólnego projektu Rail Baltica w trakcie posiedzenia, podjął decyzję o odłożeniu do 20 lutego decyzji dotyczącej niezbędnego finansowania projektu z Łotwy, w wysokości ponad 9 milionów euro, które ma pokryć wydatki spółki. Łotewskie Ministerstwo Transportu zaznaczyło natomiast, że na bieżącą działalność spółki w 2025 roku pilnie potrzeba 6,59 miliona euro, a reszta kwoty zostanie ujęta w raporcie planowanym na kwiecień.
Wcześniej łotewskie Ministerstwo Transportu przedstawiło raport informacyjny dotyczący współfinansowania projektu Rail Baltica na rok 2025. W dokumencie podkreślono, że brak dodatkowych środków państwowych na pokrycie kosztów RB Rail oraz innych działań związanych z projektem może skutkować decyzją Rady RB Rail o wstrzymaniu wszystkich działań projektu na Łotwie, które nie mają zapewnionego finansowania. Ostatecznie jednak nie podjęto decyzji o zawieszeniu działalności, lecz Zarząd polecił Zarządowi Wykonawczemu prowadzenie aktywnych rozmów z Ministerstwem Transportu i rządem w celu wyjaśnienia szczegółów budżetu na 2025 rok i przedstawienia raportu do 20 lutego.
Środki są niezbędne głównie na wynagrodzenia, koszty administracyjne oraz finansowanie rozpoczętych prac. Projekt Rail Baltica jest realizowany w państwach bałtyckich na podstawie umowy o zarządzaniu projektem, podpisanej przez trzy kraje na początku 2024 roku. W Estonii i na Litwie umowa ta została w pełni wdrożona, natomiast na Łotwie działania krajowe zostaną przekazane krajowemu wykonawcy „Eiropas Dzelzceļa līnijas” jeszcze w tym roku.
Zgodnie z kontraktem zarządzającym, RB Rail wprowadził zmodyfikowaną strukturę zarządzania projektem i zakończył proces restrukturyzacji. Działania te pozwoliły na osiągnięcie oszczędności na poziomie 15%, a koszty pracownicze zmniejszono o 16% po reorganizacji przeprowadzonej w 2024 roku. Budżet na 2025 rok przewidywany jest na poziomie o 20% niższym, opierając się na planach inwestycyjnych Estonii i Litwy. Udział Łotwy w całkowitych kosztach RB Rail w 2025 roku wynosi 18%, a kraj ten osiągnął redukcję potrzebnego współfinansowania z budżetu państwa o 27%.
RB Rail wielokrotnie zwracał się o finansowanie do łotewskiego Ministerstwa Transportu oraz Ministerstwa Finansów. Resort finansów sprzeciwia się jednak przyznaniu środków, argumentując, że nie ma jasności co do dokładnej kwoty potrzebnej na realizację projektu. Premier Evika Siliņa skrytykowała stanowisko RB Rail i Ministerstwa Transportu, określając ich działania jako próbę szantażu. „Dopóki nie będzie jasności co do efektywności projektu, rząd nie będzie podejmować żadnych decyzji. Nie zaakceptuję żadnego szantażu ze strony zespołu Rail Baltica. Konieczne są oszczędności i całkowicie jasne jest, że koszty wcześniej przedstawione muszą zostać obniżone o co najmniej 20%” – podkreśliła premier.