Zdjęcie: Spectra Energy Flickr
01-09-2022 10:06
Kiedy łotewski operator energetyczny AS „Latvenergo” przygotowuje się do zawarcia 10-letniego kontraktu z terminalem LNG w Kłajpedzie w celu uzyskania lepszych warunków, deweloperzy projektowanego terminalu Skulte LNG twierdzą, że nie będzie to opłacalne dla spółki i będzie kosztować więcej niż za pomocą zrealizowania projektu łotewskiego terminala Skulte.
"Latvenergo” planuje podpisać 10-letni kontrakt z terminalem LNG w Kłajpedzie na sześć terawatogodzin (TWh) mocy. Co istotne, we wtorek, po posiedzeniu łotewskiego rządu, „Latvenergo” otrzymał informację, że zapadła decyzja do zawarcia umowy z Kłajpedą.
Tymczasem Renārs Miķelsons, dyrektor generalny firmy deweloperskiej terminalu Skulte JSC „Skulte LNG Terminal”, powiedział, że umowa „Latvenergo” z terminalem Skulte byłaby o wiele korzystniejsza, bo w Kłajpedzie trzeba przestrzegać bardzo rygorystycznego harmonogramu i już teraz powstają "korki" w przesyle, a statek LNG mógłby w każdej chwili zostać sprowadzony do terminalu Skulte i gaz bezpośrednio byłby wtłaczany do podziemnego magazynu gazu.
„Gdyby terminal Skulte został wybudowany i eksploatowany od początku tego roku, „Latvenergo” miałoby tego lata możliwość zakupu statków LNG po cenach „Spot” i zaoszczędzenia do 150 mln euro rocznie na dostawach gazu.” - stwierdził Miķelsons. Z kolei przedstawicielka „Latvenergo” Ivita Bidere powiedziała, że „Latvenergo” widzi wielką szansę na współpracę z terminalem Skulte, kiedy zostanie wybudowany i będzie wtedy będzie ekonomiczne uzasadnienie współpracy.
Jak się wydaje, decyzja łotewskiego rządu podyktowana była tak zbliżającym się rozpoczęciem sezonu grzewczego, ale także zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi. W obliczu jedynego, w tej chwili, działającego terminalu LNG państw bałtyckich w litewskiej Kłajpedzie decyzja ta była przewidywalna. Co istotne, Łotwa nie zamknęła opcji budowy swojego terminalu, a także zainwestowała środki w pozyskanie gazu z budowanego właśnie estońskiego terminalu w porcie Paldiski.