Zdjęcie: Pixabay
29-06-2021 13:15
We wtorek łotewski rząd wysłuchał raportu informacyjnego Ministerstwa Transportu (MoT) na temat łotewskiej strategii rozwoju dróg państwowych na lata 2020-2040.
Celem strategii jest stworzenie jednolitej, bezpiecznej i wydajnej sieci dróg państwowych, która zapewni dojazd z obwodnicy Rygi do dowolnego ośrodka administracyjnego na Łotwie w ciągu dwóch godzin, ale głównym zadaniem jest przegląd sieci dróg państwowych, ocena jego efektywności, określająca zadania strategiczne i priorytetowe kierunki rozwoju, wskaźniki i ich wartości docelowe na rok 2040, które stanowią podstawę zarządzania sektorem i długofalowego planowania budżetowego, a także uzasadnienie pozyskiwania innych źródeł finansowania.
Priorytetem Strategii 2040 jest przebudowa głównych dróg krajowych, która planowana jest do realizacji w 3 etapach:
I etap od 2020 do 2030 - plany wybudowania 194,3 km dróg szybkiego ruchu;
II etap od 2030 do 2035 - plany wybudowania 224,0 km dróg szybkiego ruchu;
III etap od 2035 do 2040 - plany wybudowania 637,5 km dróg szybkiego ruchu.
Łączna długość głównych dróg w kraju wynosi 1756,50 km, informuje ministerstwo. Zgodnie z danymi Memorandum, w 2020 r. 15,3% lub 263,9 km dróg z nawierzchnią asfaltową można było zakwalifikować jako będące w złym i bardzo złym stanie, i wymagały one przebudowy nawierzchni (w 2016 r. – 35,3%, w 2017 r. – 32, 8%, w 2018 - 25,6%, w 2019 - 20,43%). Orientacyjne koszty budowy przebudowy 1000 km głównych dróg państwowych na dwupasmowe drogi szybkiego ruchu w 2020 r. wynoszą 5,206 mld euro.
W ramach planów I etapu rozwoju dróg na Łotwie, jest nie tylko przebudowa obwodnicy Rygi, ale także przebudowa odcinka trasy europejskiej drogi E67 na Łotwie, czyli tzw. „Via Baltica”, której orientacyjne koszty budowy w 2020 r. wyniosą 347,4 mln euro. W II etapie, po 2030 roku, planowana jest m.in przebudowa drogi do granicy z Estonią, a w III etapie, po 2035 roku, przebudowy dróg m.in. do Kieś i Windawy.