Zdjęcie: Pixabay
28-11-2024 12:52
Jak poinformowały władze obwodu królewieckiego, limity na kolejowy tranzyt cementu do eksklawy przez terytorium Litwy zostały wyczerpane w 100% w dniu 26 listopada. Przypomnijmy, że wyznaczony limit obejmował dostawy 212 tysięcy ton tego budulca.
Według władz, dostawy są nadal realizowane - znacznie droższą - drogą morską. Według podanych danych, łącznie w 2024 roku planowano dostarczyć do obwodu ponad 550 tys. ton cementu. „Republika Litewska w dalszym ciągu ogranicza możliwości tranzytu lądowego. Kontyngenty na tranzyt towarów koleją w kierunku Królewca w dalszym ciągu maleją” – utyskuje propagandowo rząd lokalny, nie precyzując powodów tej sytuacji.
Tymczasem podano wstępny wolumen zamówionego dla regionu cementu na Białorusi, o którym Czas Wschodni informował kilka dni temu. Według oficjalnych danych, białoruski holding zawarł umowę z KTK Logistic z Królewca. Spółka dostarczy do obwodu królewieckiego 50 tys. ton cementu za 276,3 mln rubli (ok. 10,5 mln zł). Nadal niejasny jest szlak, którym ten cement ma być dostarczony. Jeżeli nastąpi to po 1 stycznia, to może być on przesłany tranzytem kolejowym przez Litwę, w ramach nowego limitu rocznego, którego wysokość strona litewska jeszcze nie podała.