Zdjęcie: Flickr
19-12-2024 10:48
Media królewieckie podały, że na dzień 10 grudnia limity na tranzyt kolejowy przez Litwę węgla, drewna i ciężkiego oleju opałowego do Obwodu Królewieckiego zostały wykorzystane w mniej niż 50%. Jest to o tyle istotne, że limity na tranzyt kolejowy towarów objętych sankcjami na kierunku kaliningradzkim jest ustalany przez Litwę co roku. Wielkość limitu dla każdego towaru jest ustalana na podstawie rzeczywistej ilości ładunków przewiezionych koleją w ciągu ostatnich 3 lat. Jeśli wielkość nie została w pełni wykorzystana, Litwa zmniejsza limit na następny rok.
Według oświadczenia władz, podobna sytuacja ma się z innymi towarami. Dotyczy to między innymi torfu, produktów z drewna, polimerów, mebli drewnianych i innych artykułów, których limity zostały wykorzystane w mniej niż 50%. Natomiast limity dla wapna palonego, skroplonego propanu, pojemników szklanych, kamienia wapiennego, drewna sosnowego, pudeł kartonowych itp. zostały prawie całkowicie wykorzystane (ponad 90% wykorzystania). Jak już wcześniej informowano, kluczowy dla rozwoju regionu, limit cementu został wykorzystany całkowicie.
W tym kontekście warto zauważyć, że w 2023 r. rząd regionalny zagroził spedytorom, że odrzuci wnioski o transport morski dla tych rodzajów ładunków, których limity tranzytu kolejowego nie zostały jeszcze wykorzystane. Jakie limity na tranzyt będą obowiązywać w 2025 roku, Litwa ogłosi w ostatnich dniach grudnia.