geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Królewiec: niewielkie dotacje rządowe dla transportu morskiego

Dodał: Andrzej Widera

30-09-2025 14:39


Jak można było się spodziewać, po informacji o włączeniu brakującego promu do obsługi eksklawy, pojawiły się wiadomości o pieniądzach. Choć nie dotyczą bieżącego roku. Jak wynika z komunikatu, w 2026 roku planowane jest przeznaczenie 5 miliardów rubli na subsydiowanie transportu morskiego w kierunku Królewca, co wynika z projektu rosyjskiego budżetu na lata 2026–2028. Środki te mają zapewnić preferencyjne stawki taryfowe dla przewozu towarów objętych sankcjami.

W ubiegłym roku na ten sam cel przeznaczono 4 miliardy rubli, które rozdzielono między 41 firm, jednak przewoźnicy wykorzystali jedynie około 40% przyznanych funduszy, co skłoniło władze regionalne do wniosków o dodatkowe wsparcie. Kontrola państwowa wykazała nieprawidłowości w rozdziale subsydiów oraz niedoszacowanie faktycznych przewozów – w 2024 roku przewieziono jedynie około 1,1 miliona ton towarów przy planowanych 2 milionach.

Oczywiście znów media wymieniają kolejne problemy transportowe, które mają bezpośredni wpływ m.in. na lokalny rynek motoryzacyjny. Lilian Kalinowski, współwłaściciel firmy „Auto K”, wskazał na poważny niedobór części samochodowych w regionie. W wielu przypadkach naprawy wymagają zamówienia brakujących elementów, których dostawa drogą morską może trwać nawet kilka tygodni, a podobno przewozy priorytetowe dotyczą tylko  "ładunków strategicznych". Kalinowski zauważył, że sytuacja mogłaby się poprawić, gdyby w regionie pojawiły się duże federalne sieci dystrybucji części samochodowych, które zapewniłyby większą dostępność produktów i stabilność dostaw.

Równie poważne skutki - według mediów lokalnych - mają dla królewieckich producentów sankcje Unii Europejskiej, w tym w sektorze produkcji okien. Po branży meblarskiej, wprowadzenie 18 pakietu sankcji doprowadziło do całkowitego braku dostaw niezbędnej armatury oraz problemów z automatycznymi systemami projektowania konstrukcji, co wymusza kosztowną zmianę oprogramowania i reorganizację produkcji. Jak podkreślił właściciel jednej z firm, koszty wdrożenia nowych rozwiązań mogą sięgać 4–4,5 miliona rubli, znacznie przekraczając możliwości lokalnych programów wsparcia. W efekcie przedsiębiorcy zmuszeni są szukać krajowych zamienników komponentów, co chwilowo obniża poziom jakości i usług w branży. Oceniając już teraz wysokość dotacji do transportu morskiego, można przypuszczać, że również w następnym roku, gospodarka obwodu, będzie utrzymywana na bardzo wątłej kroplówce rządowej.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024