Zdjęcie: Flickr
13-12-2024 08:52
Estońska Policja i Straż Graniczna (PPA) od czerwca tego roku kontroluje statki należące do rosyjskiej „floty cieni” na estońskich wodach ekonomicznych. Łącznie w tym okresie nakazano okazanie dokumentów ubezpieczeniowych od ponad 200 jednostek. Większość z nich okazała się prawidłowa.
Po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę zachodnie kraje zakazały swoim firmom ubezpieczeniowym obsługi rosyjskich statków, zwłaszcza tankowców. W odpowiedzi Rosja stworzyła „flotę cieni”, która omija te restrykcje. Flota ta składa się z przestarzałych i źle utrzymanych jednostek, które stwarzają poważne zagrożenia dla środowiska, bezpieczeństwa morskiego i ochrony. Estonia jako pierwsza w regionie rozpoczęła fizyczne kontrole dokumentów ubezpieczeniowych na swoim obszarze ekonomicznym. Od czerwca przeprowadzono ponad 240 rozpoznań i siedem inspekcji fizycznych. W większości przypadków kapitanowie współpracowali bez przeszkód.
Ze względu na sankcje rosyjskie statki rzadko zawijają do portów europejskich, gdyż tam zazwyczaj sprawdzano dokumenty. Dlatego kontrole w wodach ekonomicznych pozwalają Estonii na zbieranie informacji o stanie technicznym jednostek i ich ubezpieczeniach. Według Jaaka Viilipusa z Ministerstwa Klimatu, rynki ubezpieczeń morskich zmieniły się znacząco. Wcześniej 90% statków było objętych zachodnimi ubezpieczeniami, a obecnie większość polis pochodzi z Rosji, Chin, Indii czy nawet Kirgistanu. Choć jest to legalne, brakuje międzynarodowych mechanizmów kontrolnych w tej dziedzinie, a odpowiedzialność spoczywa na państwach bander tych statków.
Estonia współpracuje z 11 innymi krajami regionu Bałtyku i Morza Północnego, by monitorować rosyjską flotę cieni. Tylko Estonia i Wielka Brytania wymagają obecnie dokumentów ubezpieczeniowych od statków w swoich wodach ekonomicznych. Pozostałe kraje, takie jak Dania, Finlandia, Niemcy czy Polska, dzielą się doświadczeniami i wspólnie koordynują działania przeciwko zagrożeniom ze strony floty cieni, a także egzekwują sankcje wobec statków. Współpraca obejmuje wymianę informacji i działania międzynarodowe.