geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: 15min.lt

Estonia chce kupić lodołamacz, a Litwa zbudować patrolowiec

Andrzej Widera

21-01-2025 10:48


Estonia ubiega się o dofinansowanie z unijnego programu transportowego Connecting Europe Facility (CEF) na budowę nowego lodołamacza. Projekt, kluczowy dla utrzymania szlaków żeglugowych wolnych od lodu, ma kosztować około 122 miliony euro. W przypadku pozytywnej decyzji program CEF pokryje niemal połowę kosztów, a pozostałe środki zostaną zapewnione z budżetu państwa.

Minister infrastruktury Vladimir Svet podkreślił znaczenie przygotowania na surowe zimy, mimo że ostatnie sezony były łagodne. Zaznaczył również, że nowa jednostka będzie miała szerokie zastosowanie, w tym ochronę infrastruktury podwodnej. Obecnie Estonia dysponuje trzema lodołamaczami: Tarmo, Eva-316 oraz wynajmowanym Botnica. Jednak Tarmo, zbudowany w 1963 roku, ma zostać wycofany w 2028 roku. Z kolei Eva-316, pierwotnie zaprojektowana do utrzymania szlaków wodnych, ma już 43 lata. Średnia żywotność lodołamaczy wynosi 50 lat, co sprawia, że Estonia przygotowuje się do wymiany swojej starzejącej się floty.

Dyrektor Generalny Floty Państwowej Andres Laasma zaznaczył, że zaprojektowanie nowego lodołamacza zajmie trzy do czterech lat. Jednostka zostanie przystosowana do specyficznych warunków zarówno Zatoki Fińskiej, jak i płytszych wód Zatoki Parnawskiej. Oprócz łamania lodu na torach wodnych będzie wykonywać inne zadania, takie jak kontrola zanieczyszczeń, misje ratunkowe i wsparcie badań naukowych. Nowy lodołamacz ma spełniać surowe normy środowiskowe, w tym wykorzystanie paliw alternatywnych, aby zminimalizować swój wpływ na środowisko. Decyzje dotyczące dofinansowania z programu CEF, który przeznaczy 2,5 miliarda euro na modernizację europejskiej infrastruktury transportowej, zostaną ogłoszone w sierpniu.

W tym temacie warto zauważyć również litewskie ambicje budowy dużego okrętu patrolowego dla swojej marynarki wojennej. Wczoraj media podały, że litewscy inżynierowie z firmy „Western Baltic Engineering” opracowali koncepcję nowoczesnego patrolowca o nazwie „Perkūnas”, inspirowaną postacią z mitologii litewskiej. Projekt, realizowany we współpracy z duńskim partnerem „OSK Design”, zakłada stworzenie 88-metrowej jednostki o wysokiej manewrowości i szerokim zastosowaniu, w tym w ochronie infrastruktury krytycznej, operacjach antypirackich, przeciwlotniczych i związanych z trałowaniem min.

Realizacja projektu „Perkūnas” w Kłajpedzie przyniosłaby Litwie znaczące korzyści gospodarcze i obronne, wzmacniając lokalny przemysł, rozwijając kompetencje technologiczne oraz umożliwiając eksport innowacyjnych rozwiązań. Budowa okrętu, dostosowanego do międzynarodowych standardów, stanowiłaby również impuls dla dalszego rozwoju litewskich zdolności wojskowych i konkurencyjności na globalnym rynku obronnym.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024