Zdjęcie: Pixabay
16-02-2024 15:00
Pierwszy rok rosyjskiej agresji był dla ukraińskich mediów okresem walki o przetrwanie i testem wytrzymałości, drugi – czasem stabilizacji stanu niepewności. Zakończył się jednak istotnym pogorszeniem relacji rządu z mediami, co wywołało już zaniepokojenie wśród ambasadorów państw G7. Z kolei międzynarodowa organizacja pozarządowa Reporterzy bez Granic 6 lutego 2024 r. wezwała władze Ukrainy do rezygnacji z ogólnokrajowego telemaratonu Jedyne Wiadomości i powrotu do konkurencji w celu wzmocnienia pluralizmu mediów.
Nowa rzeczywistość. Rosyjska inwazja na Ukrainę w lutym 2022 r. znacząco zmieniła krajobraz medialny państwa. Konkurowanie o odbiorców między tradycyjnymi mediami oraz komunikatorami (Telegram, Viber itp.) i sieciami społecznościowymi (Facebook, Instagram itp.) nasiliła się. Ponad 230 stacji telewizyjnych i radiowych, mediów internetowych i drukowanych całkowicie lub częściowo zaprzestało działalności z powodu okupacji, aktywnych działań zbrojnych, problemów finansowych i innych okoliczności. Wielu pracowników tej branży poszło na front, relokowało się lub wyjechało za granicę jako uchodźcy.
Komentarz dr Hanny Bazhenovej (IEŚ) - link do całości w źródle