Zdjęcie: Pixabay
06-12-2023 12:54
Nieco ponad trzy lata minęły od rozpoczęcia budowy centralnego węzła „Rail Baltica” w Rydze i wykonawcy nie ukrywają, że inwestycja jest znacznie droższa, niż pierwotnie sądzono, a koszty mogą jeszcze wzrosnąć przed zakończeniem. Szacunkowy koszt budowy nowego dworca i odcinków linii w ramach projektu Rail Baltica wzrósł dotychczas o 90 mln euro. koszt budowy centralnego węzła Rygi wynosi obecnie 523 mln euro.
Nowy Dworzec Centralny nabiera kształtów w Rydze. Budynek będzie miał trzy piętra. Kiedy plac budowy został otwarty pod koniec 2020 roku, planowanym terminem przekazania był rok 2026. Teraz już wiadomo, że do tego czasu zostanie ukończona tylko część projektu stacji
Dofinansowanie na budowę otrzymywane jest w ratach, po spełnieniu określonych kryteriów, i obecnie jest uznawane za wystarczające. Oprócz rosnących kosztów prace wykazują coraz większe opóźnienia w harmonogramie. W październiku rząd przeznaczył ponad 18 milionów euro na ukończenie projektu linii kolejowej Rail Baltica w czterech etapach na Łotwie, a dodatkowe fundusze są nadal potrzebne na zaprojektowanie kilku kolejnych etapów. Aby w pełni zaabsorbować już przyznane fundusze wspólnotowe, prace projektowe muszą zostać zakończone do 31 grudnia 2024 roku.
Pierwotnie budżet Rail Baltica wynosił 5,8 mld euro, a obecnie szacuje się, że całkowity koszt Rail Baltica wyniesie 7,8 mld euro - choć biorąc pod uwagę obecne trendy, nie byłoby zaskoczeniem, gdyby liczba ta została ponownie skorygowana w górę w przyszłości. 85% finansowania ma pochodzić z Komisji Europejskiej, a każdy z krajów bałtyckich ma wnieść dodatkowe 5%. "Oczywiste jest, że tylko jeden model finansowania z funduszy Unii Europejskiej nie będzie jedynym sposobem, w jaki możemy iść naprzód. Musimy być kreatywni i znaleźć również inne rozwiązania" - powiedziała premier Łotwy Evika Siliņa.