geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Wspólny zakup szybkich pociągów dla linii Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

01-09-2025 14:33


Koleje Litwy, Łotwy i Estonii planują zakup nowoczesnych składów, które zostaną dostosowane do standardów budowanej linii Rail Baltica. Będą one całkowicie identyczne pod względem technicznym, lecz różnić się mają kolorystyką i elementami wzorniczymi, tak aby każdy przewoźnik zachował własną tożsamość wizualną.

Nowe pociągi mają pomieścić około dwustu pasażerów, oferując wagony pierwszej i drugiej klasy, strefy dla rowerów oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Dzięki maksymalnej prędkości 200 km/h pociągi zapewnią szybkie podróże zarówno w ruchu lokalnym, jak i na trasach międzynarodowych. Wspólny zakup taboru przez litewską spółkę LTG Link, łotewską Vivi i estońską Elron jest sygnałem pogłębiającej się współpracy kolejowej w regionie, która pozwoli efektywnie wykorzystać potencjał nowej infrastruktury.

Na Litwie prace nad trasą postępują najdynamiczniej. Odcinek między Kownem a Poniewieżem jest już w budowie, a dodatkowe znaczenie ma podpisana w minionym tygodniu umowa LTG Infra z niemiecką spółką Deutsche Bahn Engineering & Consulting. Na jej mocy Niemcy zaprojektują prawie 100 kilometrów dwutorowej, zelektryfikowanej linii od granicy z Polską do Kowna. Wartość kontraktu przekracza 38 milionów euro i stanowi kluczowy krok w realizacji przedsięwzięcia. Nowy model zarządzania projektem, wypracowany wspólnie z Komisją Europejską, przekazuje odpowiedzialność za litewską część Rail Baltica właśnie LTG Infra. Jak podkreśla kierownictwo spółki, dzięki temu decyzje będą podejmowane szybciej, a kraj zyskuje większą kontrolę nad harmonogramem i jakością robót.

Rail Baltica od początku projektowana była jako linia dużych prędkości, pozwalająca pociągom pasażerskim osiągać 250 km/h, a towarowym 120 km/h. Choć pierwsze składy pojadą nieco wolniej, projekt już dziś jest określany mianem strategicznego. Łączy bowiem państwa bałtyckie nie tylko z Polską, ale także z całą Europą, tworząc spójny korytarz transportowy o ogromnym znaczeniu gospodarczym i komunikacyjnym.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024