geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Ukraina: nadal nie rozstrzygnięta kwestia opłat za transport kolejowy

Dodał: Andrzej Widera

12-03-2025 11:38


W ukraińskim rządzie trwają dyskusje na temat propozycji podwyżki stawek za przewozy towarowe przez Koleje Ukraińskie "Ukrzaliznycia". Choć początkowo planowano wprowadzenie tych zmian w lutym 2025 roku, decyzja wciąż nie zapadła. Według mediów, główne grupy odbiorców, takie jak rolnicy, przemysł metalurgiczny i budowlany, wyrażają obawy, przewidując poważne skutki gospodarcze dla kraju.

Propozycja podwyżki opłat, która obejmuje wzrost o 37% w wyniku stagnacji stawek przez ostatnie 2,5 roku, wiąże się z rosnącymi kosztami podstawowych zasobów niezbędnych do utrzymania infrastruktury kolejowej. Wzrost cen energii elektrycznej o 166%, paliwa o 110%, a także kosztów części zamiennych do lokomotyw, stanowi zasadniczą przyczynę tego kroku. "Ukrzaliznycia" argumentuje, że bez tych podwyżek nie będzie w stanie utrzymać odpowiedniego poziomu napraw infrastruktury oraz remontów taboru kolejowego.

Wzrost kosztów przewozów będzie miał poważne konsekwencje dla różnych branż. Rolnicy, którzy odpowiadają za dużą część towarów przewożonych koleją, przewidują wzrost kosztów produkcji i spadek konkurencyjności na rynkach międzynarodowych. "Ukrzaliznycia" wpływa na koszty transportu ukraińskiego zboża, co w konsekwencji może zwiększyć ceny produktów rolnych. Eksperci obawiają się, że wyższe ceny mogą zmniejszyć dochody rolników, prowadząc do dodatkowego zadłużenia branży, a także zamknięcia niektórych gospodarstw.

Podobne obawy mają hutnicy. Podwyżka opłat za transport będzie miała wpływ na konkurencyjność ukraińskiego przemysłu metalurgicznego na rynkach światowych. Wysokie koszty logistyki mogą doprowadzić do zmniejszenia sprzedaży i spadku wpływów do budżetu. Prognozowane zmniejszenie produkcji stali w wyniku wyższych kosztów transportu może prowadzić do zmniejszenia eksportu o miliardy dolarów.

Przemysł budowlany, trzeci w kolejności pod względem objętości przewożonych towarów, również ucierpi z powodu wyższych stawek transportowych. Wzrost kosztów materiałów budowlanych spowoduje wzrost cen nieruchomości, a także spowolni tempo realizacji projektów budowlanych. Z kolei rosnące koszty transportu mogą wpłynąć na realizację inwestycji obronnych związanych z infrastrukturą wojskową.

Eksperci zauważają również, że głównym problemem "Ukrzaliznyci" jest jej przestarzała struktura operacyjna. Firma stosuje archaiczne metody zarządzania transportem, co prowadzi do wysokich kosztów operacyjnych. Proponuje się wprowadzenie konkurencji w sektorze kolejowych przewozów towarowych, co mogłoby zmniejszyć dominację państwowego monopolisty i poprawić efektywność usług. Dostęp do prywatnych lokomotyw i wprowadzenie konkurencyjnych operatorów mogłoby przyczynić się do poprawy jakości usług, zmniejszając konieczność podwyżek.

Podwyżka stawek za przewozy towarowe przez spółkę kolejową może mieć poważne konsekwencje dla ukraińskiej gospodarki, szczególnie dla rolnictwa, przemysłu metalurgicznego i budownictwa. Przewidywane wzrosty kosztów transportu mogą prowadzić do zmniejszenia konkurencyjności ukraińskich towarów na rynkach międzynarodowych i pogłębić problemy finansowe wielu branż.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024