Zdjęcie: Pixabay
06-09-2023 12:28
Według doniesień mediów lokalnych w ciągu najbliższego miesiąca na morskim szlaku z Królewca do Petersburga pojawią się trzy nowe statki. Pierwszym z nich jest zbudowany w 1997 roku statek do przewozu ładunków suchych "Zelenogradsk". Statek kupiła firma "Morskaja Linia" za kredyt preferencyjny. Teraz statek odbywa swój pierwszy rejs pod rosyjską banderą.
Uniwersalny statek towarowy powstał w stoczni w Rendsburgu w Niemczech. Tonaż brutto wynosi prawie 2,8 tys. ton. Przez ostatnie cztery lata statek należał do tureckiego operatora, a w 2020 roku został oddany do remontu. Na zakup statku do przewozu ładunków suchych królewiecki armator otrzymał w ramach programu „antysankcyjnego” 315 mln rubli.
Władze regionalne udzieliły preferencyjnych kredytów na zakup dwóch kolejnych statków. Królewieckie Przedsiębiorstwo Żeglugowe nabyło bułgarski statek do przewozu ładunków suchych ogólnego przeznaczenia "Darina", zbudowany w 2000 roku. Jego tonaż brutto wynosi około 3,2 tys. ton. Obecnie statek znajduje się już w rosyjskiej eksklawie i we wrześniu wyruszy w swój pierwszy rejs. Z kolei firma „Leo Logistics” kupiła zbudowany w 1998 roku litewski statek do przewozu ładunków suchych "Pacific". Tonaż brutto statku wynosi około 3,9 tys. ton. Przez długi czas był w remoncie i obecnie płynie do obwodu królewieckiego w celu rejestracji pod rosyjską banderą.
Biorąc pod uwagę, że te trzy statki są podobnego typu, więc zapewne będą obsługiwać przede wszystkim transport materiałów sypkich, w tym cementu, który stał się w ciągu minionego półtora roku, materiałem deficytowym w regionie. Natomiast nadal brak typowych promów kolejowo-samochodowych, których znikoma ilość jest obecnie głównym problemem dla transportu w eksklawie.