Zdjęcie: Pixabay
19-05-2023 09:36
Nie jest możliwe przekierowanie budowy linii kolejowej Rail Baltica na istniejącą linię kolejową przez Dorpat (Tartu) lub Parnawę (Pärnu), poinformowało estońskie Ministerstwo Gospodarki i Komunikacji. O taki wariant przebiegu trasy zwróciła się organizacja pozarządowa Eesti Metsa Abiks.
"Aby zmienić trasę należałoby dokonać przeglądu wszystkich decyzji zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym oraz rozpoczęcia zupełnie nowego procesu planowania", powiedział Sander Salmu, zastępca sekretarza stanu ds. transportu.
Salmu wyjaśnił również w swojej odpowiedzi, że projektowana prędkość linii kolejowej wynosi 249 km/h (maksymalna prędkość dla pociągów towarowych 120 km/h). Zgodnie z umową międzypaństwową, kolej zostanie zbudowana z dwóch par torów, w pełni zelektryfikowanych, zgodnie z europejskim standardem szerokości torów 1435 mm (obecna szerokość torów w krajach bałtyckich wynosi 1520 mm). Długość linii przez trzy kraje bałtyckie wyniesie 870 km, z czego 213 km w Estonii (długość linii w Estonii obejmuje zarówno odgałęzienie towarowe z Muuga, jak i odgałęzienie pasażerskie z Ülemiste). "Trasa Rail Baltica w Estonii została określona w planach regionalnych. Podstawowy wybór trasy z Tallina przez Parnawę do granicy z Łotwą został określony decyzją rządu z dnia 20 sierpnia 2012 r. zatwierdzającą ogólnokrajowy plan "Estonia 2030+"" - napisał Salmu.