Zdjęcie: Pixabay
29-01-2025 11:43
Jak podały media eksklawy powołujące się na władze, w przewozach towarowych drogą lądową do i z obwodu królewieckiego uczestniczy około 700 firm transportowych, które zajmują się dostawą szerokiej gamy produktów, w tym sprzętu, towarów konsumpcyjnych, materiałów budowlanych i żywności. Z danych wynika, że w połowie 2024 roku w regionie było zarejestrowanych około 1300 firm transportowych z flotą liczącą około sześciu tysięcy pojazdów, jednak w ciągu roku ponad 300 przedsiębiorstw zamknęło działalność lub ogłosiło upadłość. Straty branży, wynikające z sankcji i ograniczeń tranzytu przez Litwę, szacowane są na 9 miliardów rubli.
Dlatego transport morski jest dzisiaj główną drogą dostaw i wywozu towarów z eksklawy. Jednak wciąż zbyt niskie i przeciągane w czasie kwoty dotacji na ten rodzaj transportu nie wystarczają. Warto zauważyć, że w tym tygodniu, Królewiecka Izba Przemysłowo-Handlowa zaproponowała zmiany w systemie subsydiowania przewozów morskich, argumentując, że obecny mechanizm, w którym środki trafiają do przewoźników, a nie do właścicieli ładunków, utrudnia działalność transportową.
Firmy transportowe z regionu zwracają uwagę, że obecny system przyznawania dotacji wymaga wcześniejszego zadeklarowania określonych wolumenów przewozów, co utrudnia elastyczne planowanie działalności. Wiceminister transportu Anton Timochin zaznaczył, że subwencje są przyznawane na dwa miesiące z góry, co oznacza konieczność precyzyjnego raportowania i wcześniejszego planowania przewozów, co nie zawsze jest możliwe w zmieniających się warunkach rynkowych.
W związku z tym Izba Przemysłowo-Handlowa wnioskowała o zmiany w mechanizmie subsydiowania, postulując przekierowanie środków do właścicieli ładunków oraz rozszerzenie dotacji na wszystkie przewozy morskie do i z Królewca, a nie tylko na towary objęte sankcjami. Feliks Łapin, prezes organizacji argumentuje, że wsparcie powinno obejmować cały sektor, z ewentualnymi wyjątkami dla niektórych towarów. W budżecie federalnym na 2025 rok na subsydiowanie przewozów morskich do Królewca przeznaczono 4 miliardy rubli, jednak władze nie mają jednak jeszcze jasności co do terminu przeprowadzenia konkursu na podział tych środków między przewoźników. Wicepremier regionu, Aleksander Rolbinow, pod koniec zeszłego roku wyraził nadzieję, że fundusze będą dostępne najpóźniej do końca stycznia 2025 roku.