Zdjęcie: Pixabay
05-05-2022 11:23
Spółki portowe w Kłajpedzie przeżywają trudny okres. Z każdym miesiącem odnotowuje się coraz wyraźniejszy spadek tranzytu ładunków przechodzących przez port. Przedsiębiorcy bez entuzjazmu wypowiadają się również na temat transportu ukraińskiego zboża przez port w Kłajpedzie, ze względu na trudności logistyczne.
Według danych Stowarzyszenia Litewskich Przewoźników Morskich (LJKKA) z miesiąca na miesiąc coraz bardziej zmniejsza się liczba przewożonych ładunków. "Wyniki ostatnich czterech miesięcy powoli stają się niepokojące. W każdym miesiącu obserwuje się tendencję spadkową w przewozach towarowych. W marcu zanotowaliśmy spadek o 20%, a w kwietniu o 23%. Jak na razie spadek przewozów w porcie nie osiągnął jeszcze dna, a my doświadczamy dużej niepewności" - powiedział Vaidotas Šileika, prezes Stowarzyszenia.
Według LJKKA po pierwszym kwartale tego roku zanotowano spadek o ok. 14%, a po 4 miesiącach straty rosły, tak że obecnie notuje się spadek o 16%. Największy spadek odnotowano w segmencie towarów masowych. W porównaniu z kwietniem ubiegłego roku spadek przewozów ładunków masowych wyniósł 73%.
Ze względu na różne szerokości torów kolejowych tranzyt ukraińskiego zboża przez port w Kłajpedzie napotyka trudności. Dlatego pewną możliwość transportu zboża rozważa się również tzw. zielony korytarz przez Białoruś, który byłby najwygodniejszy i najmniej wymagający logistycznie, ale rodzi to poważne pytania dla litewskich operatorów portowych.