Zdjęcie: Pixabay
24-01-2022 15:04
Rosyjskie media RT i Sputnik, według badań Departamentu Stanu USA, są kluczowymi, finansowanymi przez państwo i zarządzanymi przez nie globalnymi graczami w tym ekosystemie, dostarczającymi dezinformacji i propagandowego wsparcia dla celów polityki zagranicznej Kremla pod przykrywką tradycyjnych mediów międzynarodowych.
Oba sponsorowane przez Kreml "media" utożsamiają się z mediami niezależnymi, ale w rzeczywistości nimi nie są. W sprawozdaniu zwrócono uwagę na nieprzejrzyste finanse RT i Sputnika, nieprzejrzyste zarządzanie organizacją oraz nieprawidłowości i zamieszanie w procesach redakcyjnych.
Trudno jest ustalić całkowitą oglądalność tych dwóch "mediów", ponieważ, jak już wcześniej informowano, RT manipulowała rzeczywistymi statystykami, co nie budzi zaufania. Ponadto obie organizacje działają jako część sieci składającej się z wielu marek, stron internetowych i kont w mediach społecznościowych publikujących treści w wielu językach. Analitycy odkryli, że zasięg arabskiej strony RT jest porównywalny z zasięgiem arabskiej strony BBC News.
Mimo prób manipulowania statystykami, nie umniejsza to ważnej roli RT i Sputnika w przekazywaniu informacji. Obie firmy odgrywają znaczącą rolę w rozpowszechnianiu rosyjskiej dezinformacji, a badania naukowe wykazały, że takie treści są w stanie zmienić opinie i postrzeganie wydarzeń przez widzów. Ostatnie badania przeprowadzone w USA wykazały, że Amerykanie, którzy są odbiorcami treści produkowanych przez RT są bardziej zwolennikami tezy, że USA powinny zrezygnować ze swojego globalnego przywództwa. Stanowiska tego nie zmienia fakt, że są oni świadomi powiązań RT z Kremlem.