geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Adriana Romanowa

Problemy w eksklawie - Rosja przygotowuje się na blokadę Bałtyku

Andrzej Widera

01-08-2025 10:55


Na początku lipca ostrzegaliśmy przed zbliżającymi się problemami w eksklawie królewieckiej, której powodem jest de facto zamrożenie transportu morskiego do i z eksklawy. Dzisiaj nadeszły kolejne złe informacje. Media lokalne przekazały komunikat Rosyjskiego Ministerstwa Transportu, które podobno opracowało "scenariusze działania na wypadek ewentualnych ograniczeń transportowych na Bałtyku oraz utrudnień w komunikacji z Obwodem Królewieckim".

Na co warto zwrócić uwagę, wiadomość tę przekazał doradca Putina i były szef FSB, Nikołaj Patruszew, w trakcie spotkania poświęconego strategii rozwoju Marynarki Wojennej. Jak to zwykle bywa w takich przypadkach znów ponowił groźby państw NATO. To co istotne, to fakt, że nie podano żadnych dodatkowych informacji na temat charakteru tych działań. Może to również oznaczać - sygnalizowane przez Finów - przygotowania do wprowadzenia konwojów morskich na Bałtyku.

To co równie istotne to kolejne problemy logistyczne eksklawy. Jak się okazuje, prom „Marszałek Rokossowski” nie powróci do obsługi trasy królewieckiej zgodnie z planem. Jego powrót po remoncie przesunięto na 14 sierpnia - jak można przypuszczać jest to związane z problemami w stoczni. W rezultacie opóźni się także remont innego promu – „Bałtyjsk” – który planowo miał zejść z linii 18 sierpnia, a wrócić ze stoczni dopiero 19 września.

Przypomnijmy, że wielu armatorów rzekomo nie zdołało wykorzystać przyznanych im dotacji. Do końca lipca nie wykorzystano nawet połowy z 4 miliardów rubli przeznaczonych na dofinansowanie transportu morskiego do Królewca. Część firm zawiesiła działalność po wyczerpaniu przysługujących im limitów dotacyjnych. Dotyczy to m.in. firmy Posejdon, która wycofała z linii prom „Antey”, oraz „Algorytm Group”, która tymczasowo zawiesiła przewozy ładunków drobnicowych z Ust-Ługi.

Z problemami borykają się także odbiorcy ładunków. Przedsiębiorstwo Baltkran, zajmujące się produkcją dźwigów, skarżyło się na nieprzewidywalne terminy dostaw stali konstrukcyjnej. Jak relacjonuje jego dyrektor, jedna z przesyłek utknęła w Petersburgu na prawie dwa miesiące, co sparaliżowało dalszą produkcję. Według niego operator traktował ładunek jak swoją własność i realizował transport według własnej wygody, ignorując potrzeby klienta. Jak widać to wciąż nie jest koniec problemów logistycznych, które przekładają się niemal automatycznie, na coraz bardziej izolowany przyczółek Putina, gdzie wystąpiły również problemy z transportem lotniczym.


Źródło
Wirtualna kawa za pomocą portalu suppi.pl:

Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024