Zdjęcie: Pixabay
24-07-2024 14:45
Wczoraj łotewski rząd podjął decyzję o zapłaceniu 9,6 mln euro bieżących faktur za budowę projektu Rail Baltica. Warto zauważyć, że debata wokół tych płatności trwała od czerwca. Jak dotąd publicznie podawana kwota zaległości na projekt Rail Baltica wynosi 39 milionów euro, co jest kwotą potrzebną do wypełnienia zobowiązań wobec wykonawców, a wynika z pokrycia odsetek inflacyjnych.
Rząd jednak postanowił nie płacić faktur natychmiast, ale najpierw dokonać przeglądu wszystkich umów i zrobić wszystko, co możliwe, aby zmniejszyć wielkość tych zobowiązań. Dotychczas przeprowadzono 13 różnych audytów umów na budowę lotnisk i dworców, które nie wykazały żadnych niezgodności ani innych naruszeń przepisów. Ministerstwo Transportu przesunęło środki na opłacenie faktur o wartości 5,7 mln euro, podczas gdy pozostałe 3,8 mln euro będzie pochodzić z środków interwencyjnych budżetu państwa.
Oprócz inflacji, zmiany w wymaganiach technicznych również zwiększyły koszty. W wyniku zmian wartość kontraktu budowlanego dla Dworca Centralnego w Rydze wzrosła o 135 mln euro, podczas gdy wartość kontraktu dla Terminala Lotniskowego wzrosła o 6 mln euro. Obecnie łotewski operator Eiropas Dzelzceļa Līnijas (EDzL), która jest odpowiedzialna za budowę Rail Baltica na terytorium Łotwy, kontynuuje aktywne negocjacje z firmami budowlanymi.