Zdjęcie: err.ee
01-03-2025 12:00
Wczoraj nastąpiło podpisanie umowy na budowę 16-kilometrowego odcinka Rail Baltica między Selja a Tootsi oznacza, że projekt szybkiej kolei wkracza do prowincji Parnawa. Dotychczas prace budowlane koncentrowały się na około 70 kilometrach głównej trasy w Harjumaa i Raplamaa, a łączna długość estońskiego odcinka Rail Baltica wyniesie 213 kilometrów. Zawarta umowa stanowi ważny krok w realizacji tego przedsięwzięcia, ponieważ oznacza, że niemal połowa trasy osiągnęła etap gotowości budowlanej. Kontrakt na budowę tego odcinka otrzymała firma Tariston, należąca do koncernu Nordecon, a całkowity koszt inwestycji wyniesie 62 miliony euro plus podatek VAT.
Przewiduje się, że pierwsze prace rozpoczną się pod koniec lata lub na początku jesieni, a zakończenie budowy planowane jest na trzy lata. Po ukończeniu tego odcinka powstanie tu niezbędna infrastruktura kolejowa. Proces budowy obejmie szeroko zakrojone roboty ziemne i betonowe, a materiały do realizacji projektu będą pozyskiwane zarówno z własnych złóż Tariston, jak i z innych kamieniołomów w Estonii. Konkretne źródła dostaw zostaną określone w trakcie opracowywania dokumentacji projektowej w nadchodzących miesiącach. Przypomnijmy, że brak kamienia był jednym z problemów estońskiego odcinka RB.
Lokalne władze z zadowoleniem przyjmują plany budowy przystanków kolejowych w Kaisma i Tootsi, które mogą poprawić dostępność komunikacyjną regionu. Jednocześnie mieszkańcy i samorządowcy wyrażają obawy dotyczące potencjalnego otwierania nowych kamieniołomów, co miało już miejsce w przeszłości bez zgody społeczności lokalnej. W przyszłym tygodniu planowane jest podpisanie umowy na budowę 15-kilometrowego odcinka między Kärpla a Selja, a w marcu mają zostać zawarte kontrakty na realizację większych przetargów dotyczących tras Tootsi-Parnawa i Parnawa-Ikla (na granicy z Łotwą).