Zdjęcie: Pixabay
25-09-2024 09:18
Ukraiński operator kolejowy „Ukrzaliznycja” i Polskie Koleje Państwowe uzgodniły porozumienie w sprawie rozwoju intermodalnych tras kolejowych pomiędzy Azją a Europą. Strony uzgodniły zwiększenie przepustowości i efektywności przejść granicznych w transporcie towarowym, a także rozbudowę granicznej infrastruktury kolejowej.
Pomimo wojny, Ukraina pozostaje obiecującym krajem do budowania połączeń dywersyfikacyjnych między Azją a UE, w szczególności poprzez szlak Chiny-Kazachstan-Azerbejdżan-Gruzja-Ukraina do Polski przez polsko-ukraińskie kolejowe przejścia graniczne. Głównym zadaniem dla obu stron jest przywrócenie i rozwój euroazjatyckiego połączenia intermodalnego oraz zapewnienie maksymalnej wydajności kolejowego ruchu towarowego na polsko-ukraińskich przejściach granicznych.
„Ukraina i Polska są strategicznymi partnerami w tym projekcie, dlatego ważne jest, aby nasze kraje wspólnie koordynowały działania i pracowały nad rozwojem ukraińsko-polskich kolejowych przejść granicznych i korytarzy TEN-T o szerokości toru 1435 mm w Ukrainie” - powiedział Jewhen Liaszczenko, prezes zarządu „Ukrzaliznycja”.
„Ta współpraca pomoże zwiększyć kolejowy ruch towarowy między Polską a Ukrainą i rozwinąć korytarz handlowy z Chin przez Azję Środkową i Wschodnią. Położenie geograficzne Polski ma strategiczne znaczenie dla euroazjatyckiego transportu kolejowego. To tutaj zbiega się kilka szlaków kolejowych prowadzących z Azji do Europy, w tym trasa TITR, południowa, centralna i północna trasa Nowego Jedwabnego Szlaku oraz Korytarz Południowo-Zachodni” - powiedział Alan Beroud, prezes Polskich Kolei Państwowych i Grupy PKP.