Zdjęcie: Wikipedia
08-08-2024 11:40
Dzisiaj po raz pierwszy 1000-tonowy ładunek zboża został przewieziony Niemnem do Kłajpedy. Podróż odbyła się największą barką rzeczną w krajach bałtyckich "Nemunas Lines". Zboże zostało wysłane z Jurborku (Jurbarkas) niedaleko Taurogów. Należy zauważyć, że pomimo zanurzenia wynoszącego 180 cm, barka Nemunas Lines ma ponad 75 m długości i może pomieścić nawet 1300 ton zboża lub innych materiałów sypkich. Porównuje się to z pojemnością 26 wagonów kolejowych (50 ton) lub nawet 54 ciężarówek (24 tony).
Według ministra transportu i komunikacji Mindaugasa Tarnauskasa, skuteczne dostosowanie Niemna do żeglugi towarowej i zapewnienie płynnych połączeń między drogami wodnymi jest jednym z najważniejszych celów w sektorze transportu śródlądowego. "Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni, że otwiera się kolejna przyjazna dla środowiska, bezpieczniejsza i tańsza alternatywa dla transportu towarów drogą lądową. Możliwość transportu zboża Niemnem do portu w Kłajpedzie zaspokaja zapotrzebowanie lokalnych producentów rolnych i stanowi krok w kierunku bardziej zrównoważonego transportu" - zauważył Tarnauskas.
"Logistyka towarów drogą wodną jest powszechnym, wygodnym i wydajnym sposobem transportu ładunków, zwłaszcza niestandardowych, ciężkich i wielkogabarytowych, w innych krajach. Rozwijając żeglugę śródlądową, wzmacniamy również naszą gospodarkę morską.(...) Statki są bardziej przyjazne dla środowiska, bezpieczniejsze i tańsze niż inne środki transportu, takie jak samochody czy kolej" - powiedział Władimir Winokurow, dyrektor generalny VVKD.
Główna litewska droga wodna biegnąca przez Niemen i Zalew Kuroński Kowno-Kłajpeda (E41) należy do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Droga wodna Niemna łączy się z międzynarodowymi szlakami na Morzu Bałtyckim przez port w Kłajpedzie, zapewniając nowe możliwości dywersyfikacji przepływów ładunków.