geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Obwód Królewiecki: pośrednie efekty działania sankcji

Andrzej Widera

18-11-2024 12:03


Pojawiły się kolejne w tym miesiącu sygnały, jak stosowane sankcje i ograniczenia przekładają się sytuację w obwodzie królewieckim. Najpierw pojawiła się informacja, o obawach władz regionu związanych z możliwością zamknięcia terminalu kolejowego w Wystruci (Czerniachowsk), w którym przyjmowany jest ruch kontenerowy z i do Rosji tranzytem przez Litwę.

Według mediów rosyjskich, tego samego dnia nadeszły wiadomości o planowanych podwyżkach stawek za transport kolejowy zarówno po stronie rosyjskiej, jak i litewskiej. Rosyjskie media podają, że już 1 grudnia oczekiwany jest wzrost stawek za przewozy towarowe Kolei Rosyjskich (RŻD) o 13,8%. Natomiast na tę chwilę nie można zweryfikować podanych planów podwyżek opłat za tranzyt litewskiego operatora LTG, które mają być wprowadzone w 2025 roku.

Wiktor Fominski, dyrektor ds. logistyki w Grupie Firm Novik, korzystającej z tranzytu zauważył, że w związku ze wzrostem taryf kolejowych koszty firmy logistycznej za transport 40-stopowego kontenera wzrosną o ponad 20 tysięcy rubli. Miesięcznie z tranzytu wyjeżdża  tam i z powrotem 6 pociągów. Łącznie wielkość ruchu w tym kierunku szacuje się na od 600 do tysiąca kontenerów miesięcznie. „Dziś mówimy, że od 1 stycznia ruch może się całkowicie zatrzymać i przejść na transport morski. W związku z tym terminal w Wystruci praktycznie przestanie działać” – ostrzegł Fominski, zauważając, że w ten sposób nastąpi likwidacja miejsc pracy w terminalu w obwodzie królewieckim.

Kolejny sygnał nadszedł w kwestii cen biletów pasażerskich na okres świąteczny do i z lotniska w Chrabrowie. To dość istotny wskaźnik, gdyż w tej chwili to praktycznie jedyna, licząca się droga dostępu do eksklawy. Jak się okazuje, według lokalnych operatorów turystycznych, Królewiec stał się jednym z najdroższych rosyjskich miast na Nowy Rok. Mimo zapewnień o kontynuacji rządowego programu dotowania biletów lotniczych, ceny na tę chwilę są wyższe od 6 do 26% za bilet, niż to było rok temu.

Z kolei Minister Finansów regionu Wiktor Porembski podczas dyskusji nad projektem budżetu obwodu, poinformował, że w 2025 roku rząd regionalny planuje podwyżkę podatku transportowego - po raz pierwszy od 12 lat. Stawka dla samochodów o mocy do 100 koni mechanicznych (33% wszystkich pojazdów w regionie) wzrośnie o 1 rubel - do 3,5 rubla. W przypadku samochodów o mocy od 100 do 150 koni mechanicznych (48% pojazdów w regionie) stawka wyniesie 20 rubli (+5 rubli).

Podatek transportowy jest jednym z głównych źródeł finansowania utrzymania dróg w obwodzie. Przy czym, jak łatwo zauważyć, koszty utrzymania dróg wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich czterech lat. W 2024 r. powinny one wynieść 2,4 mld rubli, a wielkość pobranego podatku prognozowana jest na 1,7 mld. Tym samym znów nie obędzie się bez dotacji z Moskwy.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024