geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Obwód Królewiecki: pośrednie efekty działania sankcji

Andrzej Widera

18-11-2024 12:03


Pojawiły się kolejne w tym miesiącu sygnały, jak stosowane sankcje i ograniczenia przekładają się sytuację w obwodzie królewieckim. Najpierw pojawiła się informacja, o obawach władz regionu związanych z możliwością zamknięcia terminalu kolejowego w Wystruci (Czerniachowsk), w którym przyjmowany jest ruch kontenerowy z i do Rosji tranzytem przez Litwę.

Według mediów rosyjskich, tego samego dnia nadeszły wiadomości o planowanych podwyżkach stawek za transport kolejowy zarówno po stronie rosyjskiej, jak i litewskiej. Rosyjskie media podają, że już 1 grudnia oczekiwany jest wzrost stawek za przewozy towarowe Kolei Rosyjskich (RŻD) o 13,8%. Natomiast na tę chwilę nie można zweryfikować podanych planów podwyżek opłat za tranzyt litewskiego operatora LTG, które mają być wprowadzone w 2025 roku.

Wiktor Fominski, dyrektor ds. logistyki w Grupie Firm Novik, korzystającej z tranzytu zauważył, że w związku ze wzrostem taryf kolejowych koszty firmy logistycznej za transport 40-stopowego kontenera wzrosną o ponad 20 tysięcy rubli. Miesięcznie z tranzytu wyjeżdża  tam i z powrotem 6 pociągów. Łącznie wielkość ruchu w tym kierunku szacuje się na od 600 do tysiąca kontenerów miesięcznie. „Dziś mówimy, że od 1 stycznia ruch może się całkowicie zatrzymać i przejść na transport morski. W związku z tym terminal w Wystruci praktycznie przestanie działać” – ostrzegł Fominski, zauważając, że w ten sposób nastąpi likwidacja miejsc pracy w terminalu w obwodzie królewieckim.

Kolejny sygnał nadszedł w kwestii cen biletów pasażerskich na okres świąteczny do i z lotniska w Chrabrowie. To dość istotny wskaźnik, gdyż w tej chwili to praktycznie jedyna, licząca się droga dostępu do eksklawy. Jak się okazuje, według lokalnych operatorów turystycznych, Królewiec stał się jednym z najdroższych rosyjskich miast na Nowy Rok. Mimo zapewnień o kontynuacji rządowego programu dotowania biletów lotniczych, ceny na tę chwilę są wyższe od 6 do 26% za bilet, niż to było rok temu.

Z kolei Minister Finansów regionu Wiktor Porembski podczas dyskusji nad projektem budżetu obwodu, poinformował, że w 2025 roku rząd regionalny planuje podwyżkę podatku transportowego - po raz pierwszy od 12 lat. Stawka dla samochodów o mocy do 100 koni mechanicznych (33% wszystkich pojazdów w regionie) wzrośnie o 1 rubel - do 3,5 rubla. W przypadku samochodów o mocy od 100 do 150 koni mechanicznych (48% pojazdów w regionie) stawka wyniesie 20 rubli (+5 rubli).

Podatek transportowy jest jednym z głównych źródeł finansowania utrzymania dróg w obwodzie. Przy czym, jak łatwo zauważyć, koszty utrzymania dróg wzrosły ponad dwukrotnie w ciągu ostatnich czterech lat. W 2024 r. powinny one wynieść 2,4 mld rubli, a wielkość pobranego podatku prognozowana jest na 1,7 mld. Tym samym znów nie obędzie się bez dotacji z Moskwy.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024