Zdjęcie: Pixabay
12-11-2024 10:29
W tym roku limit na tranzyt kolejowy przez Litwę cementu z Rosji do obwodu królewieckiego, władze litewskie realizujące zapisy sankcji UE określiły na poziomie 212 tysięcy ton. Jak dzisiaj poinformowały media regionalne, limit ten został wykorzystany później niż w minionym roku, co dowodzi zwiększonego transportu morskiego tego surowca do eksklawy. Jednak ma to swoją wysoką cenę.
Tak więc limiy na kolejowy transport cementu do regionu został wyczerpany w 92% i do końca roku będzie można sprowadzić koleją jeszcze 3,7 tys. ton cementu - poinformował holding budowlany "Cemros". . Jednocześnie holding podał, że „nie ma trudności” z dostawą cementu drogą morską do Obwodu Królewieckiego.
Wielkość limitu każdego towaru obliczana jest na podstawie rzeczywistej wielkości towarów przewiezionych koleją. W przypadku braku wykorzystania limitu Litwa ma szansę na dalsze ograniczenie wolumenu ładunków, które można dostarczyć koleją. Warto przy tym zauważyć, że jak podał holding, dostawa cementu do regionu drogą morską zajmuje łącznie około 30 dni. Logistyka wykorzystująca wyłącznie kolej trwa do 8 dni. Przypomnijmy, że szczególnie trudna sytuacja z brakiem tego materiału występowała w 2023 roku, kiedy limit został wykorzystany już we wrześniu. Skutkiem tego władze promowąły tzw. "nanocement", który de facto był rodzajem zamiennika - mieszaniem cementu z wypełniaczami.