geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Wikipedia

Nowe ustalenia badań wraku MS Estonia

Dodał: Andrzej Widera

15-07-2021 10:30


Jeszcze wczoraj media informowały, że trwające badania podwodne na wraku MS Estonia nie przyniosły jeszcze żadnych niespodzianek. Przedsięwzięcie jest prowadzone wspólnie przez zespoły szwedzkie i estońskie. Nowe śledztwo, pierwsze tego rodzaju od 2000 roku, nastąpiło po wyemitowaniu filmu dokumentalnego w szwedzkiej telewizji w zeszłym roku, który zawierał nagrania nieznanych wcześniej dziur, które pojawiły się w kadłubie wraku.

Jednak dzisiaj ujawniono, że w toku prac nurków okazało się, że dziobowa rampa dla pojazdów znajduje się obecnie w pozycji całkowicie otwartej, podczas gdy wcześniej informowani, że rampa była w pozycji zamkniętej.

Szef estońskiego Biura Śledczego Rene Arikas powiedział, że: „Rampa dziobowa leży na prawej burcie, częściowo opiera się o kadłub”. „Widoczne jest wnętrze pokładu samochodowego, a na dachu pokładu samochodowego można zobaczyć wiele różnych przedmiotów” – kontynuował Arikas.

Jest to nieco sprzeczne z wcześniejszymi ustaleniami, że rampa dziobowa była tylko częściowo otwarta, a pokład pojazdu był widoczny tylko przez niewielką szczelinę.„Widać dzisiaj, że przed [pokładem samochodowym] nie ma rampy dziobowej i mamy całkowicie otwarte wejście na pokład samochodowy”.

Arikas nie mógł spekulować, co spowodowało opuszczenie rampy dziobowej ani czy stało się to po zatonięciu. „Na dzień dzisiejszy możemy jedynie stwierdzić, że rampa dziobowa nie jest przymocowana do zawiasów i leży na prawej burcie statku, częściowo podparta kadłubem”.

Jeśli chodzi o dziury w kadłubie, Arikas zauważył co najmniej jedną na prawej burcie, przechodzącą w dół z pierwszego pokładu (MS Estonia leży w pozycji odwróconej, do góry dnem. Dokładnych wymiarów tego pęknięcia nie można jeszcze zmierzyć, ponieważ jest częściowo zasłonięte dnem morskim. Widać inne deformacje i uszkodzenia – dodał.

Margus Kurm, który kierował ostatnim śledztwem prowadzonym przez Estonię w latach 2005-2009, mówi, że rampa była zamknięta w 1994 r., kiedy zatonęła, zgodnie z raportem końcowym Międzynarodowej Komisji Badania Wraków Statków (JAIC).

MS  Estonia  zatonął w nocy 28 września 1994 r., w drodze z Tallina do Sztokholmu. Zatonięcie jest największą katastrofą morską w czasie pokoju na Morzu Bałtyckim, w której zginęło 852 ludzi z 17 krajów, i drugą co do wielkości katastrofą morską w czasie pokoju w historii, jeśli chodzi o statki europejskie, po Titanicu.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024