geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Nowa strategia Kolei Litewskich

Dodał: Andrzej Widera

08-03-2023 11:19


W środę zaprezentowano nowy program Free Rail uruchomiony przez Koleje Litewskie. Jego celem będzie odejście od zależności od Rosji i Białorusi do 2030 roku i integracja infrastruktury krajów bałtyckich z europejską. Przedstawiciele LTG poinformowali, że nie tylko Ukraina, ale i kiedyś demokratyczna i wolna Białoruś otrzyma w przyszłości możliwość przystąpienia do inicjatywy.

Minister Transportu i Komunikacji Marius Skuodis powiedział, że kolej pozostaje jednym z najbardziej powiązanych systemów Litwy z Rosją i Białorusią - pod względem finansowym i politycznym Litwa jest już zintegrowana z Zachodem, a koordynacja kroków niezbędnych do pełnej integracji energetycznej jest finalizowana. Natomiast jeśli spojrzymy na sektor transportu, to niestety integracja Litwy z Zachodem tutaj jeszcze nie nastąpiła. Powiedziałbym, że kolej jest ostatnim elementem integracji z Zachodem" - powiedział minister.

Kraje bałtyckie, Finlandia i Ukraina, a także Rosja i Białoruś używają szerszego rozstawu 1520 mm, podczas gdy w Unii Europejskiej powszechny jest węższy rozstaw 1435 mm. Ukończenie kilka lat temu odcinka z Kowna do granicy z Polską połączyło sieć kolejową Litwy z Europą, ale pełna integracja infrastruktury bałtyckiej nastąpi dopiero po dotarciu linii Rail Baltica do Tallina. Przedstawiony program Free rail jest jednak znacznie bardziej wielowymiarowy i składa się z trzech części - wdrożenia modelu eksploatacji kolei EU+ dla krajów bałtyckich, integracji technologicznej oraz integracji systemów informatycznych - tłumaczyli przedstawiciele LTG.

Program zakłada m.in. wymianę taboru poradzieckiego na zachodni, zmiany systemów zarządzania koleją. Program dotyczy także rozbudowy nowych szlaków kolejowych. Prezes LTG powiedział, że widzi wiele możliwości rozbudowy szlaku towarowego Północ-Południe i rozwijania go zamiast dominującej obecnie trasy Wschód-Zachód.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Redaktor zarządzający: Michał Mistewicz
wykop.pl
Twitter
Facebook
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021