geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Niepewna przyszłość Kolei Łotewskich

Dodał: Andrzej Widera

10-02-2025 08:35


Łotewskie media zastanawiają się nad dalszym losem Kolei Łotewskich (Latvijas dzelzceļš - LDz), które w sposób bardzo szczególny odczuły wprowadzenie sankcji wobec Rosji - spółka kolejowa od lat zmaga się z malejącym wolumenem przewozów towarowych. W 2019 roku LDz przewoziły ponad 40 milionów ton ładunków, podczas gdy w 2023 roku było to już tylko 11,5 miliona ton.

Aby utrzymać funkcjonowanie spółki, państwo przeznaczyło na jej wsparcie ponad 140 milionów euro od 2020 roku, a w budżecie na 2025 rok przewidziano kolejne 26 milionów euro na pokrycie strat. Rinalds Pļavnieks, członek zarządu LDz, podkreśla, że firma ograniczyła koszty, jednak nadal nie jest w stanie funkcjonować bez rządowego wsparcia. Strategia LDz zakłada dywersyfikację transportu towarowego, szczególnie rozwój tras do Azji Centralnej oraz przewozy w ramach regionu bałtyckiego. Jednak wciąż połowa przewozów ma związek z Rosją i Białorusią, w tym przewóz zbóż i oleju palmowego. To budzi kontrowersje, gdyż państwowe instytucje wzywają do ograniczenia współpracy z tymi krajami.

Minister transportu Kaspars Briškens zapewnia, że LDz nie angażuje się bezpośrednio w organizację tego rodzaju transportu, a infrastruktura kolejowa jest również wykorzystywana przez prywatnych operatorów. Niemniej jednak LDz wciąż przewozi towary produkowane w Rosji, w tym chemikalia od firmy powiązanej z „Lukoilem”. Przedstawiciele spółki tłumaczą, że te towary nie podlegają sankcjom, więc ich transport jest zgodny z przepisami.

Jednym z proponowanych rozwiązań obecnych kłopotów jest połączenie LDz z projektem „Rail Baltica”, co miałoby pomóc w restrukturyzacji i zmniejszeniu zależności od wschodnich rynków. LDz koncentruje się również na rozwoju przewozów pasażerskich, co widać w planach inwestycyjnych obejmujących modernizację stacji i zwiększenie prędkości pociągów. Jednak wciąż brakuje kluczowego dokumentu – planu rozwoju infrastruktury kolejowej, który miał zostać zatwierdzony już w 2023 roku. Ministerstwo wyjaśniło, że plan nie został zatwierdzony, ponieważ nie zapadły jeszcze decyzje w sprawie redystrybucji funduszy na projekty.


Źródło
Bardzo dziękujemy za pierwsze wpłaty! Już tylko 780 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024