geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Murmańsk i Primorsk jako porty białoruskie [AKTUALIZACJA]

Dodał: Andrzej Widera

18-07-2023 14:50


Łukaszenka zwołał dzisiaj spotkanie poświęcone eksportowi nawozów potasowych i budowie infrastruktury portowej w Rosji na potrzeby Białorusi. Na posiedzeniu przedłożono projekt dekretu „O sprzedaży nawozów potasowych”. Przypomnijmy, że Białoruś zamierza zbudować port dla eksportu nawozów potasowych w Murmańsku. Premier Raman Hałouczenka niedawno odwiedził to rosyjskie miasto. Podczas wizyty stwierdził, że spodziewa się podjęcia ostatecznej decyzji w sprawie lokalizacji portu.

Tymczasem  Łukaszenka poinformował na spotkaniu, że głównymi opcjami lokalizacji białoruskich obiektów portowych w Rosji są Murmańsk i Primorsk w obwodzie leningradzkim. Według niego opcje obejmują również budowę od podstaw, modernizację istniejącej infrastruktury. Podkreślił, że Białoruś przesyła do Federacji Rosyjskiej około 20 mln ton ładunków. W tym przypadku wykorzystywane są wszystkie dostępne porty rosyjskie.

"Konieczne jest podjęcie ostatecznej decyzji o budowie terminalu, portu lub modernizacji istniejącego i natychmiastowe rozpoczęcie prac. O ile wiem, budujemy i modernizujemy gdzieś w pobliżu Leningradu. Pod Murmańskiem wciąż się kręcimy", powiedział Łukaszenka. "Musimy szybko reagować na wszystkie wyzwania i zagwarantować dostawę eksportowanych towarów do nabywców. Kluczową kwestią jest szybkość podejmowania decyzji" - dodał.

Aktualizacja godz. 14:50

Białoruś wątpi w celowość budowy obiektów portowych w Rosji - poinformował wicepremier Nikołaj Snopkow po spotkaniu z Łukaszenką. Według niego głównym zagrożeniem jest niska cena nawozów potasowych, która nie pozwala na swobodne inwestycje w infrastrukturę.
"Jedyne, co wiem na pewno, to to, że będziemy liczyć, ale nie w tej chwili. I policzymy - jest takie pojęcie jak "koszt cyklu życia produktu". Port też jest towarem. A jego cykl życia określa się na 10-15 lat. Oczywiście będziemy liczyć w horyzoncie cyklu życia, czy go potrzebujemy, czy nie, czy musimy go zbudować, czy nie" - odpowiedział Snopkow. Wicepremier przyznał, że Białorusi nie stać na inwestycje w przeładunek.

Według niego logistyka i przeładunek towarów stały się 2-5 razy droższe dla różnych towarów po wprowadzeniu sankcji. Mimo to Białoruś zamierza wyeksportować 8 mln ton nawozów potasowych. Snopkow podkreślił, że obecnie najważniejsza jest wielkość dostaw, a nie cena nawozów. Jednocześnie Federacja Rosyjska ma możliwość przeładunku 1 mln ton białoruskich nawozów miesięcznie. "Myślę, że podejmiemy ostateczną decyzję w rządzie i przedstawimy naszemu zwierzchnikowi już wariant, który będzie korzystny zarówno z punktu widzenia chwili obecnej (w tym i przyszłym roku), jak i perspektywy średnioterminowej" - podsumował Snopkow.
 


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024