Zdjęcie: Pixabay
18-07-2022 12:23
Polska spółka Cargotor, kontrolowana przez PKP, rozpoczęła proces wyboru wykonawcy modernizacji terminalu kolejowego w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią. Tutaj kończy się szeroka szerokość toru 1520 mm, a towary są przeładowywane do pociągów do ruchu na torze 1435 mm.
Modernizacja obejmuje szereg projektów. Jednym z nich jest budowa parku logistycznego. Pod koniec czerwca Cargotor zakończył już kwalifikację uczestników postępowania na wybór wykonawcy robót inżynieryjnych przy budowie parku. Obecnie firma rozpoczyna negocjacje z potencjalnymi wykonawcami.
Modernizacja terminalu kolejowego w Małaszewiczach miała rozpocząć się jeszcze w 2019 roku, ale projekt został opóźniony z powodu pandemii. Projekt jest ważny dla tzw. Nowego Jedwabnego Szlaku, czyli korytarza logistycznego między Chinami a Europą, który przebiega m.in. przez Białoruś.
Modernizacja ma zwiększyć przepustowość terminalu z 17 pociągów dziennie do 55. Będzie mogła przyjmować pociągi o długości do jednego kilometra w szerokim rozstawie i do 750 metrów w rozstawie europejskim. Podwoi też prędkość pociągów do 40 km/h. Projekt zakłada modernizację wszystkich systemów łączności i sterowania ruchem. Prace mogą potrwać pięć lat. Procedury wyboru wykonawcy mają zakończyć się w tym roku, a budowa ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2023 roku.