Zdjęcie: Pixabay
12-04-2022 08:22
Wyjaśniła się nieobecność przedstawicieli Łotwy podczas ubiegłotygodniowej konferencji fińsko-estońskiej w sprawie budowy terminalu LNG. Jak poinformowały łotewskie media na wczorajszym spotkaniu, koalicja rządząca uzgodniła, że Łotwa powinna zbudować swój własny terminal LNG. Partie rządzące uzgodniły również, że Łotwa zakończy dostawy rosyjskiego gazu ziemnego od 1 stycznia przyszłego roku.
Litewski terminal LNG w Kłajpedzie nie może zaopatrywać w gaz całego regionu bałtyckiego - twierdzi kierownictwo spółki Conexus Baltic Grid, operatora łotewskiego magazynu gazu ziemnego w Inčukalns. Dlatego też warunkiem odejścia od gazu rosyjskiego jest budowa kolejnego terminalu.
Premier Krišjānis Kariņš powiedział, że koalicja uzgodniła, iż Łotwa powinna zbudować terminal LNG, w którym regazyfikacja LNG mogłaby odbywać się w samym terminalu. "Powierzymy Ministerstwu Gospodarki współpracę z potencjalnymi inwestorami w celu wybrania najlepszego projektu, najlepszego miejsca na realizację tego przedsięwzięcia. Ważne jest jednak, aby Łotwa kontynuowała budowę własnego terminalu gazu ziemnego" - powiedział Kariņš.
Wcześniej premier wymienił dwie potencjalne lokalizacje dla budowy terminalu - Skulte i port w Rydze, co potwierdził dziś również minister gospodarki Jānis Vitenbergs.Minister Gospodarki przyznał, że rozpoczął negocjacje z kilkoma potencjalnymi inwestorami dla terminalu LNG. Według prognoz samych operatorów, terminal LNG mógłby powstać na Łotwie do 2023-2024 roku."Taki projekt, wraz z podziemnym magazynem gazu ziemnego Inčukalns, stworzy unikalny system dostaw gazu" - powiedział minister.
Jednocześnie Łotwa będzie musiała kontynuować współpracę z terminalem LNG w Kłajpedzie na Litwie oraz współpracować z Estonią i Finlandią w celu zabezpieczenia dostaw gazu ziemnego z przyszłego terminalu w Paldiski, który zostanie uruchomiony jesienią. Łotwa może zacząć otrzymywać gaz ziemny z tego terminalu pod koniec roku - powiedział Wittenbergs. Minister zauważył, że terminal w Paldiski w Estonii oraz terminal w Kłajpedzie będą głównymi szlakami dostaw gazu ziemnego do czasu wybudowania przez Łotwę własnego terminalu.