geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Łotwa szuka środków na Rail Baltica

Dodał: Andrzej Widera

26-09-2023 09:23


Pierwszy szybki pociąg na przyszłych torach linii Rail Baltica może zacząć kursować w niektórych miejscach dwa lata wcześniej, czyli w 2028 roku. Cała trasa z Tallina do granicy polsko-litewskiej ma zostać ukończona do 2030 roku. Największym zmartwieniem jest jednak to, czy wielomiliardowy projekt będzie miał pieniądze.

W Rydze na niektóre prace brakuje 200 milionów euro. Chociaż państwo pokrywa tylko część pieniędzy, okazało się, że nie zwrócono się o pomoc do Ministerstwa Finansów. Według  Kasparsa Vingrisa, który kieruje firmą "Eiropas Dzelzceļa līnijas", która realizuje projekt na Łotwie, do 2027 roku może sotać ukończony dworzec Rail Baltica wraz z terminalem lotniskowym w Rydze. Jednak na dokończenie prac rozpoczętych w Rydze do 2027 roku potrzeba nieco ponad 200 mln euro.

Państwo pokrywa tylko niewielką część wszystkich kosztów. Aż 85% środków pochodzi z Unii Europejskiej. Aby otrzymać pieniądze, należy złożyć wniosek. Jednak w przypadku niektórych wniosków Łotwa nie była w stanie zapewnić gotowości projektu. Długość toru „Rail Baltica” w krajach bałtyckich wyniesie 870 kilometrów, z czego prawie trzy czwarte jest obecnie w fazie projektowania. Z drugiej strony zamówienia na projekty na Litwie znajdują się nadal na kilku etapach. Łącznie na prace udało się dotychczas pozyskać 2,7 miliarda euro – podała spółka „RB Rail”, która jest odpowiedzialna za projekt w krajach bałtyckich.

Tymczasem  łotewskie ministerstwo finansów oczekuje od resortu transportu informacji o całkowitych kosztach projektu oraz o tym, ile pieniędzy z budżetu państwa spodziewa się w nadchodzących latach. „Mogę państwu przypomnieć, że dług publiczny Łotwy wynosi 14 miliardów [euro]. Zwiększenie długu publicznego przynajmniej w tej chwili jest sprawą zasadniczą… Nie słyszałem ani wystarczających argumentów, ani zorganizowanego wezwania, aby to zrobić. Mówiono o tym o tym nieformalnie” – przyznał minister finansów Arvils Asheradens. Odpowiedzialni za projekt obiecują, że w 2030 roku kraje bałtyckie zostaną podłączone nową linią kolejową do Polski. Na niektórych etapach pociągi mogłyby zacząć kursować w 2028 r., kiedy mógłby rozpocząć się pierwszy transport pasażerski między Rygą a Litwą.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024