Zdjęcie: Pixabay
25-07-2023 14:38
Łotewska spółka VNĪ wraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w budowę łotewsko-białoruskiej infrastruktury granicznej opracowała kilka rozwiązań, które pozwolą przyspieszyć budowę ogrodzenia na całej długości granicy łotewsko-białoruskiej, przyspieszając tym samym wcześniej ustalone terminy, poinformował Renārs Griškevičs, prezes zarządu VNĪ.
Biorąc pod uwagę rzeczywistą sytuację bezpieczeństwa w regionie, zmieniono kolejność priorytetów prac do wykonania. Szef VNĪ zwrócił uwagę, że na granicy łotewsko-białoruskiej budowana jest nowoczesna infrastruktura ochrony granic - nie tylko ogrodzenie, ale także drogi patrolowe, kładki i inne obiekty przystosowane do trudnego terenu. Większość (78%) ogrodzenia została zbudowana w pierwszej fazie prac, która zostanie zakończona jesienią 2023 r., a cała infrastruktura do końca roku. Druga faza prac ma na celu jak najszybsze ukończenie całego ogrodzenia, z pasem granicznym ukończonym do końca 2024 roku.
Do 24 lipca wybudowano 67 km ogrodzenia w pierwszej fazie prac. W drugiej fazie rozpoczęto budowę placów budowy, 30,47 km granicy państwowej zostało całkowicie wylesione, a prace projektowe są w toku. W trzeciej fazie, trwa projektowanie sześciu wież komunikacyjnych z drogami dojazdowymi. Projekt zakłada budowę łącznie 173 km bariery na granicy łotewsko-białoruskiej. Pierwsze 85,9 km ogrodzenia zostanie ukończone do jesieni 2023 r., podczas gdy drugie 63,9 km i trzecie 16,7 km zostanie ukończone do końca 2024 roku. Całkowity koszt realizacji pierwszych dwóch etapów infrastruktury granicznej wynosi 102,7 mln euro (w tym VAT).