Zdjęcie: Pixabay
12-10-2022 09:54
Łotewski system obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego jest obszarem w dużej mierze zaniedbanym, i nie stworzył warunków wstępnych do skutecznego zarządzania klęskami żywiołowymi i zarządzania kryzysowego - wynika z kontroli Urzędu Kontroli Państwowej (VK) dotyczącej funkcjonowania systemu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego zmienionego w 2016 r.
Na Łotwie w 2016 roku system ochrony ludności został zdecentralizowany, a za koordynację zarządzania każdym rodzajem katastrofy odpowiadają ministerstwa lub gminy. Aby taki zdecentralizowany i rozproszony system był skuteczny, wymaga wspólnej metodyki, jasnego podziału kompetencji i skoordynowanego działania wszystkich zainteresowanych stron - podsumowała kontrola. Kontrola wykazała też, że ćwiczenia obrony cywilnej na szczeblu krajowym odbyły się ostatnio w 2016 r.
VK wzywa nie tylko do oceny podziału obowiązków, nakładających się kompetencji i wykonalności instytucji zaangażowanych w zarządzanie klęskami żywiołowymi poprzez odpowiednie zmiany w ustawodawstwie, ale także do pójścia o krok dalej i oceny możliwości stworzenia instytucji wysokiego szczebla do koordynacji, planowania rozwoju i monitorowania zdecentralizowanego systemu zarządzania klęskami żywiołowymi, tak aby ustanowiony na Łotwie system zarządzania klęskami żywiołowymi mógł skutecznie funkcjonować.
W wyniku kontroli stwierdzono, że należy zrewidować podejście do przygotowywania krajowych i lokalnych planów ochrony ludności: powinny one obejmować zestaw środków służących do zarządzania katastrofami. Zamiast wielu koncepcji i kierunków działania, plany ochrony ludności muszą zawierać realistyczne i konkretne środki, które zostaną wdrożone w określonym czasie przez odpowiedzialne władze, przy odpowiednim finansowaniu.
VK twierdzi, że w ciągu ostatnich czterech lat nie przyznano środków z budżetu państwa na tworzenie państwowych rezerw materiałowych, chociaż w tym okresie wnioskowano o 6-8 mln euro rocznie. W opinii KN środki niezbędne do utworzenia państwowych rezerw powinny pochodzić z finansowania bazy obrony cywilnej i nie powinny być wnioskowane jako dodatkowe finansowanie w kolejności wniosków o działania priorytetowe.