geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Litwa: dokończenie Via Baltica i integracja sieci kolejowej

Dodał: Andrzej Widera

04-03-2025 14:28


W zeszłym tygodniu podpisano umowy dotyczące przygotowania planów infrastrukturalnych dla prawie 140 km odcinka drogi Via Baltica, który łączy Litwę z Łotwą. Jest to część dalszej modernizacji jednej z najważniejszych tras komunikacyjnych w regionie. Trasa Via Baltica, która przebiega przez Litwę, od Polski aż po granicę z Łotwą, jest częścią transeuropejskiego korytarza drogowego łączącego Warszawę z Tallinem.

Cała trasa ma długość 970 km, z czego 269 km znajduje się na terenie Litwy. Już w latach 2022–2024 zrealizowano ponad 30 km modernizacji drogi Via Baltica w pobliżu Mariampola, zmieniając ją w nowoczesną czteropasmową autostradę. W tej części drogi powstała także zaawansowana infrastruktura, w tym osiem viaduktów, siedem mostów, sześć tuneli, 15 rond oraz pierwszy w kraju zielony most dla migracji zwierząt. Ponadto, zbudowano największy dotąd parking i stację obsługi podróżnych.

Nowe prace obejmują odcinki dróg A8 i A10, które łączą Poniewież z granicą łotewską. Realizacja tych projektów to kolejne kroki w modernizacji Via Baltica, która łączy nie tylko dwa kraje, ale także odgrywa istotną rolę w transporcie międzynarodowym. Dotychczasowa modernizacja obejmowała także odcinki drogi z Mariampola do granicy polskiej, gdzie postęp prac wyprzedza pierwotne plany.

Tymczasem LTG Infra zajmująca się infrastrukturą kolejową spółki LTG, rozpoczęła badania dotyczące architektury sieci kolejowej, mające na celu opracowanie wizji rozwoju, zgodnej z europejskimi standardami. Projekt jest odpowiedzią na wymagania Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące oceny przejścia litewskiego systemu kolejowego na tory o szerokości 1435 mm. Badanie obejmie także ocenę efektywności systemu transportu kolejowego i potrzeby w zakresie szerokich torów 1520 mm. Badanie dostarczy wskazówek, jak optymalnie wykorzystać potencjał kolei, dostosowując go do współczesnych potrzeb logistyki towarowej i pasażerskiej.

Projekt będzie realizowany w dwóch etapach. W pierwszym przeprowadzona zostanie analiza strategiczna i ekonomiczna oraz opracowane scenariusze rozwoju sieci kolejowej. Na ich podstawie podejmowane będą decyzje o dalszym planowaniu. W kolejnych etapach opracowana zostanie perspektywiczna architektura sieci, uwzględniająca budowę nowych linii kolejowych, takich jak Kowno-Kłajpeda czy Kowno-Olita-Druskieniki. Koordynacją projektu zajmie się specjalna grupa robocza z LTG oraz Ministerstwa Transportu.


Źródło
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.
Jeżeli chcecie Państwo wesprzeć naszą pracę, zapraszamy do skorzystania z odnośnika:

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024