Zdjęcie: Pixabay
29-09-2022 08:23
Bardzo trudna sytuacja rozwinęła się w branży transportu ciężarowego w obwodzie kaliningradzkim - poinformował Leonid Stiepaniuk, przewodniczący rady społecznej przy regionalnym Ministerstwie Rozwoju Infrastruktury. Jest to dość znamienna wiadomość, sygnalizująca, że samochody dostawcze są przenoszone na terytorium Rosji, być może z powodów wojennych.
"Sytuacja na rynku przewozów towarowych przedsiębiorstw obwodu kaliningradzkiego jest dziś krytyczna. Przed wprowadzeniem sankcji w regionie aktywnie działało około dziewięciu tysięcy ciężarówek towarowych, przewożących różne ładunki, w tym tranzytowe, do UE, Rosji i krajów WNP. Teraz jedna trzecia stoi zaparkowana, druga pracuje na kierunku Kaliningrad-Rosja, a reszta wyjechała na stałe do Rosji i nie przyjeżdża do obwodu - powiedział Stiepaniuk.
Od 1 października rząd rosyjski ograniczył możliwość działania zagranicznych ciężarówek towarowych na terenie Rosji, co daje pewną nadzieję rodzimym firmom.
"Wciąż jednak nie wiadomo, na czym to ograniczenie będzie polegać w przypadku firm zagranicznych. Widzieliśmy tylko projekt dekretu rządu rosyjskiego, który pozwala zagranicznym ciężarówkom przewozić przez Rosję dość dużą kategorię importowanych towarów. Nie mówi nic o całkowitym zakazie poruszania się ciężarówek unijnych po drogach kraju. Chociaż przewoźnicy z Kaliningradu aktywnie to proponowali - zauważył Stiepaniuk.
Według niego Obwód Kaliningradzki może mieć szansę stać się węzłem transportowym w przypadku całkowitego zakazu lub poważnego ograniczenia listy ładunków dopuszczonych do przewozu.
Tymczasem drugim problemem rosyjskiej eksklawy pozostaje tranzyt morski. Dotowanie ruchu morskiego do obwodu kaliningradzkiego zostanie zwiększone o 3,9 mld rubli w 2023 roku - wynika z projektu ustawy o budżecie federalnym. Wcześniej rosyjski rząd informował, że Rosmorrechflot otrzyma z funduszu rezerwowego 1,4 mld rubli na dofinansowanie ruchu morskiego do Kaliningradu do końca 2022 roku.
Władze spodziewają się, że w obu kierunkach z wykorzystaniem taryfy preferencyjnej zostanie przewiezionych około 900 tys. ton towarów - ropy, węgla, cementu, torfu, materiałów budowlanych, a także samochodów, mebli i innych. Rząd regionalny planuje zmniejszyć koszty przewozów promowych do poziomu kosztów tranzytu kolejowego dzięki pomocy federalnej. W ten sposób obwód kaliningradzki chce zagwarantować stabilne dostawy towarów. Dopłaty do ruchu promowego mają wynieść nawet 5,9 mld rubli rocznie.