geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: Pixabay

Królewiec: trudności w handlu z Chinami

Andrzej Widera

12-12-2024 12:46


Dzisiaj w królewieckich mediach znów pojawiły się materiały dotyczące największej bolączki regionu, jaką jest towarowa logistyka morska, gdyż w sytuacji odcięcia lądowego w postaci obowiązujących sankcji na granicach eksklawy z UE, tylko ona wchodzi w rachubę. Tym razem jednak pojawił się nowy wątek, jaką jest handel z Chinami.

Przypomnijmy, że o tym przesadzonym nieco handlu, zaczęło być głośno od momentu rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji rosyjskiej na Ukrainę i powiązanym z tym nalożeniem sankcji także na handel z obwodem królewieckim, a zwłaszcza po pojawieniu się chińskiej "kroplówki" dla koncernu samochodowego "Awtotor".

Tymczasem dzisiaj pojawił się artykuł, w którym Konstantin Matwiejczuk, przedstawiciel lokalnej spółki "Ambertim" twierdzi, że firmy zajmujące się handlem bursztynem w Chinach "napotykają trudności", z których najpoważniejszym jest logistyka. Przy czym warto zauważyć, że ta spółka od ponad roku nie prowadzi eksportu, choć wcześniej handlowała z ZEA, Izraelem i Litwą. Z kolei Aleksander Priachin, szef Rosyjskiego Centrum Eksportu w Królewcu , twierdzi, że chiński rynek jest chroniony przed importem gotowej biżuterii w postaci "ceł zaporowych", jednak w jego opinii chińska klasa średnia poszukuje także wyrobów spoza Chin.

W innym artykule mowa jest właśnie o trudnościach logistycznych w tak dalekim handlu. Jak się okazuje koszt transportu kontenera z portu w Bałtyjsku do Szanghaju wynosi około 1,5 tys. dolarów, ale finalna cena logistyki wzrasta przez dodatkowe operacje celne w portach docelowych, co podnosi koszt o ok. 200 dolarów. Z kolei import z Chin jest znacznie droższy – transport jednego kontenera z Chin do Piławy (Bałtyjska) to wydatek rzędu 7–8,5 tys. dolarów, w zależności od ustaleń stron.

Aleksiej Rastorgujew, przedstawiciel Bałtyckiego Stowarzyszenia Kontenerowego, zaznaczył, że eksport i import są wzajemnie powiązane. Import zapewnia dostęp do pustych kontenerów, jednak eksport z Piławy jest w dużej mierze realizowany przy wykorzystaniu pustych kontenerów. Obecnie co tydzień z eksklawy wysyłanych jest tysiąc kontenerów, z czego znaczną część stanowią puste kontenery.

Wszystko to dzieje się w sytuacji kiedy według szacunków regionalnego Ministerstwa Rozwoju Gospodarczego, Przemysłu i Handlu eksport z obwodu królewieckiego na koniec 2023 roku spadł o około 400 mln dolarów. Jakby na pocieszenie, w innym artykule poinformowano, że Rosmorport zajmujący się zarządzaniem portami poinformował, że pierwsze z dwóch nabrzeży portu w Kurowie (Pionierskij) zaczęło przymować statki towarowe, jednak bez podania szczegółów.

Nadal obowiązuje przesunięty już termin oddania tego portu, na koniec przyszłego roku. Terminal morski ma umożliwiać przeładunek sprzętu ro-ro, w tym samochodów ciężarowych i osobowych, a także ładunków drobnicowych i masowych w opcji bezpośredniej (statek – pojazd).


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024