geopolityka • gospodarka • społeczeństwo • kultura • historia • Białoruś • Estonia • Litwa • Łotwa • Mołdawia • Obwód Królewiecki • Ukraina • Trójmorze • Trójkąt Lubelski

Wiadomości

Zdjęcie: ivbogdan.com Flickr

Jak wygląda szkolna edukacja obronna na Ukrainie?

Dodał: Andrzej Widera

26-04-2025 09:00


Od roku szkolnego 2024/2025 przedmiot „Obrona Ojczyzny” na Ukrainie zmienił nazwę na „Obrona Ukrainy” i przeszedł gruntowną reformę. Dziewczęta i chłopcy uczą się razem, zdobywając praktyczne umiejętności: strzelanie, obsługa dronów, pierwsza pomoc, działania w sytuacjach kryzysowych. W wielu szkołach zajęcia prowadzone są w specjalistycznych centrach, z nowoczesnym wyposażeniem, a uczniowie mają możliwość wyboru między teorią a praktyką.

Instruktorami są osoby z doświadczeniem wojennym, które przekazują uczniom nie tylko wiedzę, ale też motywację. Dziewczęta często osiągają lepsze wyniki w strzelaniu niż chłopcy. Celem nie jest szkolenie żołnierzy, lecz nauczenie młodzieży podstawowych umiejętności, które mogą okazać się kluczowe w sytuacjach zagrożenia.

Duży nacisk kładzie się na taktyczną pierwszą pomoc – uczniowie uczą się, jak opatrywać rany i tamować krwotoki według standardów stosowanych w armii USA. Wielu z nich traktuje te zajęcia bardzo poważnie, kupując własne opaski uciskowe. Dla niektórych to pierwszy krok w stronę przyszłej służby wojskowej.

Program obejmuje również naukę pilotażu dronów i podstaw taktyki. Zajęcia prowadzone są na sprzęcie identycznym z tym używanym przez wojsko, a instruktorzy podkreślają znaczenie pamięci mięśniowej i regularnego treningu. Uczniowie szybko opanowują obsługę urządzeń, nawet tych bardziej wymagających niż w rzeczywistych warunkach.

We Lwowie program działa już drugi rok. W mieście funkcjonuje 14 centrów szkoleniowych – co najmniej po dwa w każdej dzielnicy. Dwa razy do roku, jesienią i wiosną, organizowane są dobrowolne wyjazdy na poligony, gdzie uczniowie doskonalą praktyczne umiejętności. „To unikalny projekt – nie uczymy tu żołnierzy ani nie przygotowujemy do NATO. Uczymy, jak uratować siebie i bliskich” – mówi weteran i doradca prezydenta miasta Lwowa, Wołodymyr Rudkowski. Dodaje również: „Nie każdy, kto był na froncie, nadaje się na nauczyciela. Ale jeśli ktoś ma motywację i świadomość, że dzieci to przyszłość narodu – warto dać mu szansę. Najcenniejsze, co instruktorzy mogą dać uczniom, to motywacja, wiedza i własne doświadczenie”.

Reforma przewidywała przeniesienie obowiązku nauczania z placówek oświatowych do wyspecjalizowanych centrów, co mogło oznaczać utratę pracy przez nauczycieli przedmiotu. Ale – jak mówi dyrektorka szkoły nr 91 we Lwowie, Halyna Pyza – zmiany przyniosły więcej korzyści niż problemów. „W nauczaniu tego przedmiotu zaszły radykalne zmiany. Po pierwsze, jest dużo praktyki i rzeczywistych umiejętności. Po drugie, wcześniej bywało, że zajęcia prowadził nauczyciel WF-u albo biologii – i ograniczało się to do czytania podręcznika. Teraz to zupełnie inna jakość”.


Źródło
Bardzo dziękujemy za kolejne wpłaty! Już tylko 710 zł brakuje do naszej opłaty rocznej za serwer. Lista darczyńców. Jednocześnie nadal szukamy potencjalnych inwestorów naszego projektu, który wykracza daleko poza branżę medialną. Zapraszamy do kontaktu.
Aby dostarczać Państwu rzetelne informacje zawsze staramy się je sprawdzać w kilku źródłach. Mimo to, w dzisiejszych trudnych czasach dla prawdziwych wiadomości, apelujemy, aby zawsze do każdej takiej informacji podchodzić krytycznie i z rozsądkiem, a takze sprawdzać na własną rękę. W razie zauważonych błędów prosimy o przysłanie informacji zwrotnych na adres email redakcji.

Informacje

Media społecznościowe:
Twitter
Facebook
Youtube
Spotify
redakcja [[]] czaswschodni.pl
©czaswschodni.pl 2021 - 2024